A „jó gyakorlat” adaptácós terve
1. A „jó gyakorlat” címe
„Gondold újra”
2. Célcsoport(ok)
Általános iskolai szerint haladó 10-14 éves korosztály. Több csoport szervezhető 5-6 fő. Javasoljuk a szabadidő hasznos eltöltésére, kreativitás fejlesztésére közösség kovácsoló hatása miatt.
3. A „jó gyakorlat” készítője/i, elérhetőségei
Tókésné Hell Erzsébet
Földrajz-rajz szakos tanár
tokesnehellerzsebet@gmail.com
tel.: 06 (30) 547-7406
Vásárhelyi László Alapfokú Művészeti Iskola
4400 Nyíregyháza Honvéd utca 41.
email.: vlami@vlami.hu
tel.: 06 (42) 506-520 fax.: 06 (42) 506-521
4. Referenciák
4.1 A „jó gyakorlat” referenciái
Leköti, gondolkodtatja a gyermeket. Hasznos dolgokat hoz létre haszontalanokból, értéket teremt értéktelenből. Környezet tudatosságra nevel. Sokáig fenntartható ez a program, mert a hulladék mindig újratermelődik. A képzőművészetnek ez a formája kifejezetten alkalmas a diákok kreativitásának fejlesztésére. Ez a projekt lehetőséget ad, hogy a diákok egyedi produktumokat hoznak létre és ezt a hétköznapok bármely területén használhatják.
4.2 A humán erőforrás bemutatása
Tőkésné Hell Erzsébet
- földrajz-rajz szakos tanári diploma
- 30 éves pedagógiai tapasztalat
- Alapfokú művészeti iskolában eltöltött évek: 14 év
- Verseny eredmények:
- Országos versenyek: 3-4. hely, 2 különdíj
- Megyei versenyek: Z. Szalai Pál rajzverseny 1-2-3. helyezett
- Körzeti és területi versenyek: 1-2-3. helyezett
5. Az adaptálás célja
5.1 Általános célok
Környezettudatos gondolkodás fejlesztése, környezet tudatos életforma megalapozása. Kreatív gondolkodás fejlesztése, manuális készségek, képességek kibontakoztatása. Esztétikai érzék fejlesztése, forma- funkció összefüggésének meglátatása. Olyan tárgyalkotó folyamat melynek eredménye lehet olyan produktum, amely szép, hasznos, ötletes, stb. Ez a korcsoport rendkívül találékony, sok új meghökkentő ötlet kerülhet a felszínre, amelyet tovább fejleszthetünk. Életkorukból fakadóan rendkívül kíváncsiak, színes a fantáziájuk, rendkívül találékonyak és több oldalról közelítenek meg egy-egy problémát. A munkafolyam során cél, a sokféleség az integráció vagy is a képességek integrált alkalmazása, a jó tanítási tanulási metódusok felhasználásával.
Személyes kompetenciák fejlesztése.
Környezettudatos emberé váljon a munkafolyamat során.
Én-tudatos, lelkiismeretes értékrend kialakítása.
Társakkal való együttműködés, fejlesztése. Együtt és egymástól való tanulás lehetőségének megmutatása.
Verbális és nem verbális kommunikációs készség fejlesztése. Ötletek, tervek megosztása, tapasztalatok kicserélése, elképzelések összehangolása.
Motiváltság fenntartása. Kezdeményező készség erősítése.
Kompetencia alapú művészeti oktatás.
A művészet oktatás kompetenciái: kreativitás, probléma érzékenység és megoldás.
Alkotói munkafolyamat megszervezése és innováció.
5.2 Konkrét célok
Tehetség azonosítása, felismerése. Ismert gyermek csoportnál egyértelmübb a tehetséges tanuló felismerése a tapasztalatok alapján, de egy ismeretlen csoportnál „ötlet börze” alkalmával információt kaphatunk a gyermekek képességeiről és így könnyebb a tehetség beazonosítása.
A tehetséges gyermek erős oldalának támogatása: Adódhatnak kiemelkedő képességű rendkívül találékony máshogyan gondolkodó gyermekek. Őket lehetőség szerint megbízhatjuk a csoportok megalakításával, vezetésével, irányításával. Mindezzel erősíthetjük különleges adottságaikat társaiknak példaként állhatnak, a feladat megvalósítása során.
Gyenge oldal kiegyenlítése: Munkafolyamat során a tapasztalatlanságból adódó nehézségek leküzdésében, technikai dolgok kivitelezésében segítséget nyújt a csoportvezető pedagógus.
Lényegi tanulás: Tudatos, következetes tanulási tanítási folyamat. Az elmélet és gyakorlati megvalósítás komplex kivitelezése.
Testreszabottság: A gyermekek életkori adottságait figyelembe véve, olyan feladatokat kell kiválasztani, amelyek érdeklődésüket felkeltik a megvalósításban a kudarc élmény lehetősége minimális, de még is kihívás kell, hogy legyen a produktum. Mindezeket figyelembe véve, a gyermek is szembesül képességével, felismeri erőségeit-gyengeségeit. A pedagógus számára is kirajzolódnak a fejlesztési területek.
Motiváció az alkotásra: „Készíts a semmiből valamit!” Mindez kihívás lehet egyénnek vagy gyermek csoportnak attól függően, hogy az alkotásnak melyik módját választják. Hisz a kivitelezés lehet egyéni, vagy csoportos alkotás. Mindkettő magas szintű tanulási élményt biztosít az alkotónak.
Kompetencia-alapú művészetoktatás: Együttműködési képesség fejlesztése. Tudatos tervező komponáló képességek fejlesztése. Formaérzékenység újszerű megoldások adott eszközök felhasználási lehetőségeinek bővítése. Az együttnevelés és a differenciált személyiség fejlesztés megvalósítása. Rendszerszemlélet vagy is a projekt beillesztése az intézmény nevelő-oktató munkájába. Önértékelési, értékelési kultúra fejlesztése. Az egyedi forma és felület kialakítás változatosságának fejlesztése. A környező világ változatosságának és szépségének felfedezése, újra gondolása, újra alkotása.
6. Várt eredmények
A sikerekben gazdag, elismert és támogatott tanuló más területeken is sikeres. A tanulásvágy az érdeklődés a motiváltság, kitartás mentális és szociális képességek melyeket a projekt megvalósítása erősít. A kreativitás a vizuális és kommunikációs képességek szintén lehetőséget kapnak a fejlődésre az együttdolgozás során. A tehetséggondozás és a felzárkóztatás kiemelt feladat valamennyi oktatási intézményben. A magas szintű tanulási élmény lehetőséget ad a tehetség ígéretek felfedezésében. A motiváció fenntartása elkerülhetővé teszi az érdektelenséget, vagy is a feladás lehetőségét. A sikertelen a motiválatlan sok kudarcot megélő tanuló viselkedésében megjelenik a deviancia. Érdeke a nevelőnek elkerülni ezt a lehetőséget azzal, hogy folyamatosan figyelemmel kíséri, ha kell ötletekkel előreviszi az elkezdett tevékenységet. A programnak csoportépítő jellege van megmutatja az együtt alkotás örömét, ráhangolja a gyerekeket az együttműködésre, az egymásra való odafigyelésre ezáltal fejleszti a gyerekek kommunikációs készségét is. A közös munka, a közös produktum létrehozása erősíti a csoport összetartozását, a csoport kohéziót. A gyerekek a közös munka során játszva tanulnak.
7. Megvalósítandó tevékenységek
1. Foglalkozás: A projekt ismertetése, motiváció felkeltése, a megvalósítás lehetőségeinek bemutatásával. Kreativitást fejlesztő produktumok fotókkal történő illusztrálása mindezzel párhuzamosan az érdeklődés felkeltése a projekt iránt.
2. Foglalkozás: A felhasználható anyagok bemutatása. Ötletbörze időpontjának kijelölése. Csoportok megalakítása. A csoportok tervet készítenek, miből-mit tudnak vagy akarnak készíteni. A csoportoknak egy időintervallum kijelölése az anyaggyűjtésre. (pl. wc papír guriga, műanyag flakon, különböző színű műanyag kupakok, már nem használható cd-k, tojástartó dobozok, hullámkarton, spárga, különböző színű papírok stb.
3. Foglalkozás: Tervkészítés a gyűjtött anyagnak megfelelően. Az elképzelések kivitelezésének lehetőségei összeépítéshez szükséges anyagok, eszközök megbeszélése és beszerzése. A szúró és vágó eszközök balesetmentes használatára fel kell hívni a tanuló figyelmét. Célszerű rajzolt tervek használata így a módosításra is, és a kivitelezésre is jobban föl lehet készülni. Mindvégig hangsúlyozni kell a forma-funkció összhatásának összehangolását.
4. Foglalkozás: A tervek végső formába öntése, finomítások, tökéletes kivitelezésre való törekvés. Amennyiben lehetséges színekkel való dekoratív megjelenítés. Tempera esetleg festék spray használata. Színes papírokkal is történhet a tervezett forma bevonása. Lehetséges papírmasé rádolgozása a kialakított formára így a felület könnyebben festhető színezhető.
5. Foglalkozás: Az elkészült munkák bemutatása kiállítás formájában. Amennyiben a tervezett produktum, játék annak bemutatására lehetőséget kapnak az alkotók. Ha dekoratív jellegű művek keletkeztek ezeket kiállítási tablókon tárlókban lehet megtekinteni. Az alkotások lehetnek funkcionálisak akkor az alkotó csoport tájékoztatja a társakat a használat lehetőségéről. Az elkészült munkák közönség társak előtti bemutatása erősíti a készítők pozitív önértékelését, sikerélményhez jutatja az alkotóját.
8. Az átadás-átvétel folyamatszabályozása
- Megrendelő a „jó gyakorlat” adaptációjáról.
- Három után belül. telefonon történő egyeztetés. Személyes találkozó a „jó gyakorlat” átadójával és VLAMI igazgatójával. Az irodában történő szerződés megkötése, igények felmérése az átadás folyamatának ütemtervének rögzítése. Költségvetés elfogadása.
- A „jó gyakorlat” gyakorlati tevékenységei: jelenléti ív, elégedettségi kérdőív.
- A „jó gyakorlat” megvalósítása
- Az adaptáció eredményének bemutatása, az adaptáló intézményben. Átvevő-mentor fotódokumentáció szakmai értékelése.
- Utókövetés: Értékelés, szakmai tanácsadás, visszacsatolás. A módszer beépítése a tanmenetbe. Jelenléti ív kitöltése foglalkozásokon.
- Teljesítési igazolás és kifizetés
- Nyomon követés: Szakmai segítségnyújtás (telefonos, e-mail-es megkeresések, személyes találkozók szervezése megbeszélések)
9. A megvalósítás időtartama és ütemezése
A foglalkozásokat vezeti: Tőkésné Hell Erzsébet
Helyszín: Tiszaeszlár Általános Iskola rajzterem 4464 Tiszaeszlár Hunyadi út 2-6.
Ütemezés:
- A projekt megbeszélése, szakmai dokumentumok átadása, tervezhető produktumok diaképes vetítés útján való bemutatása valamint az iskola tanulói által elkészített művek közvetlen bemutatása. Tervek készítése: 3×45 perc
- Ötletbörze
Csoportok megalakítása, tervek rögzítése, kivitelezéshez szükséges anyagok realizálása, gyűjtő munka elindítása Időtartalom: 3×45 perc - Tervrajzok felhasználása alapján, a munkafolyamat elindítása technikai megvalósítás lehetőségei. Szükséges ragasztó és rögzítő anyagok tudatos és célszerű használata a forma logikus felépítésének fázisai. Időtartalom: 3×45 perc
- A végleges forma kiteljesedése. Dekoratív hatás elérése festésragasztás útján. Forma funkció tökéletes kivitelezése. Amennyiben az elkészült mű valamilyen funkcióval rendelkezik, ennek gyakorlati bemutatására lehetőséget adunk. A csoportok bemutatják az általuk elkészített produktumokat és azoknak a hétköznapokban betöltött szerepét.
Mi? készült Miért? Miből? Időtartalom: 3×45 perc
- Kiállítás rendezése, csoportok bemutatása. Az elkészült munkák az iskola nagyközönsége elé tárható, ezzel felkelti a többi gyermek érdeklődését is hasonló tevékenységhez. Szélesíti a gyermekek látókörét az alkotások sokszínűségére irányítja a figyelmet. Erősít és felkelti a gyermekekben azt a tudatot, hogy nem minden szemét, amit egyébként annak nevezünk, hanem lehet egy nagyszerű alkotói folyamat alapanyaga. Vannak dolgok, amelyek mindig jók valamire!
10. Erőforrások
10.1 Személyi feltételek, kompetenciák
A projekt szervezésére és lebonyolítására 1 fő pedagógusra van szükség, aki elegendő tapasztalattal és gyakorlattal rendelkezik. Fontos jó a szervező készség, és a kreativitás. A szakmai tudás, találékonyság, a környezetünkben lévő lehetőség meglátása nagyban segíti ezt a jellegű tevékenységet.
10.2 Tárgyi feltételek
A projekt bemutatását szolgáló feltételek: fotódokumentáció, vetítés, egy-két bemutatást szolgáló mintadarab
A megvalósítást szolgáló tárgyi feltételek:
- Gyűjtött anyagok: hullámkarton, wc papír guriga, papírtörlő guriga, műanyag flakonok, rég cd-k, tojástartók, színes papírok, spárga stb.
- Szükség esetén: ragasztó, olló, festék, tempera, festékspray, színes papír
11. Költségvetés
Megnevezés | Tervezett összeg |
---|---|
Know how (programleírás, segédanyagok) | 50.000,- Ft |
Hospitálás, helyszíni tapasztalatszerzés: lebontva tevékenységekre és óraszámokra | Ft/15óra óradíj: 10.000 Ft összesen 150.000 Ft |
Mentorálás, az adaptációs folyamatba ágyazott felkészítés | 40.000 Ft |
egyéb költségek (eszköz, anyag, díszlet, stb.) | az átadáshoz szükséges eszközök és a gyakorlati megvalósításhoz szükséges átadandó anyagok beszerzésének költsége és ára: 10 000 Ft |
12. Az értékelés módszerei és eszközei
A nevelő oktató munkában az ellenőrzés célja hogy biztosítsa a megfelelő mennyiségű és minőségű információt, a végzett munka tartalmáról és annak színvonaláról. Az értékelés alapja, hogy a foglalkozások során a pedagógus folyamatosan figyelemmel kísérje a tanulók munkáját, személyes példamutatással járjon el, az életkori sajátosságok figyelembevételével értékeljen. Az értékelés folyamán a tanulókat egyénenként is értékeljük, illetve a közösség munkáját is. .Az ellenőrzés folyamán információkat szerzünk a tanulókról ismereteik és tudásuk gyarapodásáról, személyességük fejlődéséről. A legjobb terveket és részmunkákat csoportosan választjuk ki és jutalmazással is értékeljük az osztályozás mellett. Az elvégzett feladatokat kérdésfeltevéssel, értékelési szempontok alapján értékeljük és osztályozzuk. Térbeli alkotások esztétikus illesztését, a ragasztások pontosságát,a festések színharmóniáját, a játék összeállítását és működőképességét osztályozzuk. Az átadás során a vevő elégedettségi kérdőívet tölt ki a mentor pedig véleményező lapot, amiben leírja az átvevő aktivitását, teljesítményét mindkét dokumentum a szerződés részét képezi.
13. Tapasztalatok átadása, a projekt eredményeinek továbbhasznosulása
A projekt jól beépíthető, valamennyi iskola szabadidős programjába, de felhasználható technika és rajz tantárgyaknál 4-8 illetve középiskolák 9-12. évfolyamán. A közös alkotás változatos lehetőséget biztosít a csoportok kooperatív tanulásának megvalósításához. Ez a projekt nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy kapcsolatok alakuljanak ki az osztályon belül és kívül is. Jó közösség szervező hatása van.
14. Kockázatok
Ahhoz hogy használható, esztétikus munkák szülessenek precíz, pontos, és türelmes munkavégzés szükséges. A csoporton belül fontos a helyes munkamegosztás mindenkire olya feladatot kell szabni, amit képes elvégezni. Tudatosan kell, használni az alapanyagokat és a segédanyagokat. Körültekintően kell bánni a szúró vágó eszközökkel (sniccer, olló,drót). A ragasztáshoz, amennyiben használunk, ragasztópisztolyt fel kell hívni a figyelmüket az elektromos eszköz használat szabályaira. Általános iskolában ezt csak felnőtt használhatja.