A „jó gyakorlat” adaptációs terve
1. A „jó gyakorlat” címe
Az osztály réme
A drámajátékoktól az improvizációig… és azon is túl
Egy furcsa fiú történetének színpadra állítása a dramatikus rögtönzés eszközeivel
2. Célcsoportok
10-15 éves gyerekek (felső tagozatos iskolai osztályok)
gyermekszínjátszók
3. A „jó gyakorlat” készítője, elérhetőségei
Mócsánné Nagy Ágnes, mocsane [kukac] freemail [pont] hu, 30/537 81 50
4400 Nyíregyháza, Korányi Frigyes utca 81. 1/1.
4. Referenciák
4.1 A „jó gyakorlat” referenciái
Az osztály réme című előadással a szerző csoportja 2011-ben a Weöres Sándor Gyermekszínjátszó Találkozón arany minősítést ért el.
Miközben Az osztály réme című előadást építjük a dramatikus rögtönzés eszközrendszerével, a gyerekeket az improvizációra oktatjuk. S az improvizáció: önmegismerés, önmagunkkal való szembesülés, az emberi lélek megismerése és elfogadása. A tanulót a saját kifejezőeszközeihez vezeti el.
A játék egymás elfogadásáról szól, arról, hogyan segíthetünk a többieken pusztán csak azzal, hogy megpróbáljuk megérteni őket.
4.2 A humán erőforrás bemutatása
Mócsánné Nagy Ágnes magyar – ének-zene szakos mestertanár, drámapedagógus, közoktatási vezető 28 évnyi, az általános iskolai és az alapfokú művészetoktatásban szerzett pedagógiai tapasztalattal. Színjátszó csoportjaival arany- és ezüstminősítéseket szerzett színjátszó fesztiválokon. 2010-ben a Magyar Géniusz Program „Mester és tanítványa” pályázatának 3. helyezettje. Az Országos Színjáték tanulmányi versenyeken 3 növendéke összesen négy I. helyezést ért el.
5. Az adaptálás célja
5.1 Általános célok
- személyiségfejlesztés
- közösség erősítése
- minőségi gazdagítás
- improvizációs készség fejlesztése
- élményt nyújtó oktatás
5.2 Konkrét célok
Bradley történetének feldolgozása improvizációs technikákkal (tartalmi gazdagítás, dúsítás)
Szakmai kompetenciák: improvizációs készség fejlesztése
Személyes kompetenciák: spontán beszédkészség, kapcsolattartás, cselekményépítés, sűrítés képességének fejlesztése
Társas kompetenciák: az önálló döntéshozatal, a kapcsolatteremtő képesség és a csoportnorma felismerésének fejlesztése; az asszertivitás erősítése
Módszerkompetenciák: az ismeretalkalmazás és újrafogalmazás képességének fejlesztése.
Motiváció erősítése és a kreativitás fejlesztése
Az osztály réme című előadás színpadra állítása
6. Várt eredmények
Szakmai: Az előadás bemutatása közönség előtt.
Pedagógiai:
- nyitottság mások ötleteire és azok elfogadása
- ötletek közös kidolgozása csapatban
- fizikai és érzelmi jelenlét és tudatosság
- bízni a saját intuíciónkban és képességeinkben
7. Megvalósítandó tevékenységek
- a portfólió ismertetése, a dokumentumok átadása
- a módszer általános ismertetése
- a dramatikus játékok kipróbálása, megtanítása a megvalósításban részt vevő pedagógusokkal
- az improvizáció oktatásával kapcsolatos tapasztalatok átadása
- a dramatizálásban rejlő lehetőségek feltárása
8. Az átadás-átvétel folyamatszabályozása
- megrendelő a „jó gyakorlat”adaptációjáról (aláírt/szkennelt is lehet) – igazgató
- három héten belül, telefonon egyeztetett időpontban személyes találkozó a jó gyakorlat átadójával és az igazgatóval a VLAMI irodájában szerződéskötés: az igények felmérése, az átadás folyamatának, ütemtervének rögzítése, a költségvetés elfogadása: aláírásra jogosult, vagy meghatalmazott személy – igazgató – mentor (VLAMI-iroda) (szerződés) a „jó gyakorlat” bemutatása: csatos portfólió alapján (átadás-átvétel) átvevő-mentor
- a „jó gyakorlat” gyakorlati tevékenységei: a tevékenységi formának megfelelő helyszíneken és alkalommal (jelenléti ív, elégedettségi kérdőív, véleményező lap a mentor részéről) átvevő-mentor
- a jó gyakorlat megvalósítása: az adaptáló intézményben: a tevékenységi formának megfelelő helyszíneken és alkalommal (jelenléti ív, véleményező lap) átvevő-mentor
- az adaptáció eredményének bemutatása az adaptáló intézményben: átvevő-mentor (fotódokumentáció, szakmai értékelés)
- utókövetés: értékelés, szakmai tanácsadás, visszacsatolás, a módszer beépülése a tanmenetbe (jelenléti ív)
- teljesítésigazolás, kifizetés
- nyomon követés: szakmai segítségnyújtás (telefonos, e-mail-es megkeresések, személyes találkozók)
9. A megvalósítás időtartama és ütemezése
Pl. portfólió ismertetése, a szükséges szakmai anyagok, dokumentumok átadása 2 óra
a módszer ismertetése, további lehetőségeinek feltárása: 2 óra vagy 2 x 45 perc
a dramatikus játékok megtanítása: 2 x 45 perc
az improvizáció oktatása: 5 x 45 perc
segítségnyújtás a dramatizáláshoz, rendezéshez: 2 x 45 perc
10. Erőforrások
10.1 Személyi feltételek, kompetenciák
A megvalósításhoz 1 vagy 2 fő pedagógiai végzettséggel, tapasztalattal rendelkező bármely szakos szakember szükséges, aki nyitott az új, alternatív pedagógiai eljárások használatára a nevelésben.
10.2 Tárgyi feltételek
tágas terem/tornaterem/színházterem
eszközök: CD-lejátszó, paraván vagy más takarás
11. Költségvetés
Megnevezés | Tervezett összeg |
---|---|
Know how (programleírás, segédanyagok) | 50.000 Ft |
Helyszíni tapasztalatszerzés: lebontva tevékenységekre és óraszámokra | Ft/15 óra / óradíj: 10.000,- (150.000Ft) |
Mentorálás, utókövetés az adaptációs folyamatba ágyazott felkészítés | 50.000 Ft, amely tartalmazza az útiköltséget is |
12. Az értékelés módszerei és eszközei
minősítés: kiváló / jó / megfelelő
Az átadás során a vevő elégedettségi kérdőívet tölt ki, a mentor pedig véleményező lapot, amiben leírja az átvevő aktivitását, teljesítményét. Mindkét dokumentum a szerződés részét képezi.
13. Tapasztalatok átadása, a projekt eredményeinek továbbhasznosulása (az adaptáció után) beépülése az iskola programjába, az egyéni tanmenetbe
14. Kockázatok
A program körültekintő, pedagógiailag átgondolt megvalósítása esetén nincs kockázat.