Célcsoport(ok)
Általános iskolai tanterv szerint haladó 10-14 éves korosztály 10-12 fő, részére
Javasoljuk szabadidő hasznos eltöltésére, tanulást segítő és kreativitást fejlesztő kisebb iskolai illetve kollégiumi csoportoknak.
A „jó gyakorlat” készítője/i, elérhetőségei
Eklerné Vass Mária és Kovácsvölgyi Zoltánné tanárnők
Eklerné Vass Mária: kelet07@gmail.com tel.: 0630-325 5917
Kovácsvölgyi Zoltánné: ilonafekete0219@freemail.hu tel.:0630-619 4392
Vásárhelyi László Alapfokú Művészeti Iskola 4400 Nyíregyháza, Honvéd utca 41, email:vlami@vlami.hu tel.: 06/42-506 520 fax:06/42-506 521
Referenciák
A „jó gyakorlat” referenciái
A képzőművészet egyike azon tantárgyaknak, amelyek kifejezetten alkalmasak a diákok kreativitásának fejlesztésére. A kreativitásnak fontos szerepet kell betöltenie az iskolában. Ez a projekt különösen jelentős fejlődést eredményez, mert a program során a diákok egyedi produktumot hoznak létre: a divergens gondolkodásmód fejlődését az élet minden területén hasznosíthatják. A művészeti oktatásban nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a munkánkat másokkal is megismertessünk.
Országos és Megyei versenyeken is szép sikereket értünk el.
Kovácsvölgyi Zoltánné:
- Örömhír című gyermekújság országos rajzpályázat 2. és 3. helyezés
- Országos gyerekkönyv illusztrációs pályázat (Diósgyőr) 1. helyezés
- Megyei Petőfi rajzverseny (Nyíregyháza) 1., 2. és 3. helyezés
Eklerné Vass Mária:
- Országos Evangélikus Rajz- és Imádságpályázat, Reformáció témakörben 1. helyezés.
- „Környezetbarát megoldások” (Nyíregyháza) városi önkormányzati pályázat – rajz kategóriában 1. helyezés, szobor kategóriában 1. helyezés és különdíj
- „Velünk élő hagyomány” megyei rajzpályázat 1., 2. és 3. helyezés
A humán erőforrás bemutatása
Eklerné Vass Mária: Vizuális – és környezetkultúra –tanári mesterképzés
Kovácsvölgyi Zoltánné: tanító szakos pedagógus rajz szakirány
Az adaptálás célja
Általános célok
A „szunnyadó” tehetségből teljesítményképes, kibontakozott tehetség alakuljon ki, hiszen a tehetség összetevőket nem készen kapjuk születésünk pillanatában, hanem hosszas fejlesztő munka eredménye. Fontosnak véljük kihasználni és továbbfejleszteni az életkorukból fakadó tulajdonságaikat, mint kíváncsiság, intenzív érzelmi kötődések, spontán tanulási vágy, sok energia, színes fantázia, sokrétű érdeklődés. Munkánk során a cél a sokféleség, az integráció: vagyis a képességek integrált alkalmazása, a jó tanulási/tanítási metódusok alkalmazása. A személyes kompetenciák fejlesztése: én tudatosság, önszabályozás (önkontroll, lelkiismeretesség, alkalmazkodás), fejlesztése, helyes (szociális és személyes) értékrend alakítása, a társakkal való együttműködés és a tőlük való tanulás lehetőségének fejlesztése, biztosítása. A verbális és nem verbális kommunikációs készségek és rendszerek fejlesztése, a megvitatás, megosztás, kicserélés a tapasztalásokban és elképzelésekben. Motiváltság, optimizmus, kezdeményezőkészség. A gyermek erős oldalának támogatása, gyenge oldalainak fejlesztése. Kompetencia-alapú művészetoktatás.
A művészetoktatás kompetenciái: Kreativitás, problémaérzékenység és megoldás, alkotói vagy munkafolyamat megszervezése, döntésképesség, innováció.
Konkrét célok
A tehetség azonosítása, felismerése. A szunnyadó tehetség gyakran rejtekezik. Minél több forrásból merítünk a gyermek képességeiről információkat annál megbízhatóbb az azonosítás.
A tehetséges gyermek erős oldalának támogatása. A tipikusan különleges adottságok felismerése, megfelelő fejlesztésre irányítása, vagy fejlesztése, segítése.
Gyenge oldal kiegyenlítése. Amelyek a tehetség fejlődését megnehezítik, vagy megakadályozzák.
A tehetségazonosításhoz és fejlesztéshez alternatív eszközök kínálata.
Lényegi tanulás. Tudatosság, a jó tanulási/tanítási metódusokkal való egyezés.
Testre szabottság. A tehetséges diákok képességeinek, érdeklődésének, szükségleteinek, felismerése és fejlesztésének elindítása.
Motiváció az alkotásra. Kihívás. Magas szintű tanulási élmény biztosítása.
Kompetencia-alapú művészetoktatás . Befogadó légkör kialakítása az együttnevelés és differenciált személyiségfejlesztés érdekében. Rendszerszemlélet, vagyis a projekt beillesztése az intézmény nevelő-oktató munkájába. Mérési és étékelési kultúra fejlesztése.
Várt eredmények
A tehetséggondozás és felzárkóztatás kiemelt feladat, így valamennyi oktatási intézménynek is. Ezen túlmenően azonban ez érdeke is az intézményeknek, hiszen magas szintű tanulási élmény nyújtotta lehetőség segíti a tehetség ígéretek felfedezését, elősegíti a motiválatlanságból adódó érdektelenség, vagy feladás megszüntetését. A sikerélményben gazdag, elismert és támogatott tanuló más területeken is sikeresebb. A felzárkóztatásban is komoly feladatot vállal, mert elősegíti olyan készségek és képességek alakulását, amelyek az egyéb iskolai területen is fontosak, nélkülözhetetlenek. Tanulásvágy, érdeklődés, motiváltság, kitartás, mentális és szociális képességek (érzelmek kifejezése, empátia, tolerancia), kreativitás, vizuális és kommunikációs képességek, koordináltság, verbális és nem verbális kultúra. A sikertelen, motiválatlan, sok kudarcot megélt tanuló viselkedésében megjelenik a deviancia. Érdeke a nevelőnek is,az előbbiekben felsoroltakon túl azért is mert a bevezetésre kerülő életpálya modellben bevezetésre kerülő minősítő eljárás kitér az ilyen jellegű tevékenységre is. A nevelőtársak és a projektben részt vevők munkájuk során más területen is hasznosíthatják a tapasztalatokat.
A program csoportépítő jellegének köszönhetően, ráhangolja a gyerekeket az együttműködésre, az egymásra való odafigyelésre és fejleszti a gyerekek kommunikációs készségét is. A közös produktum létrehozásával erősödik a csoport kohéziója. A feladat élményszerűsége által könnyebben elraktározódik a közös tudásanyag a gyerekek játszva tanulnak.
Megvalósítandó tevékenységek
1. foglalkozás | Projekt megbeszélése, ismerkedés, motiváció. Kreativitást feltáró, pszichológus által vezetett felmérés. Eredeti játék bemutatása. A csoport tantárgyi koncentrációjához kapcsolódó időlabirintusának megtervezése, játékszabály megbeszélése. |
2. foglalkozás | Az időlabirintus alaprajzának elkészítése az alapasztalra. Az időbeli fejlődés megrajzolása a szalagokra és színbeli festése, az akrilfestés technikája. |
3. foglalkozás | Az útjelzők, időkapuk elkészítése (a korcsoportnak megfelelő mértani feladatokkal) Piktogram tervezése, papírmasé technikája. Ábrák, képek, jelek, rajzolása, festése. |
4. foglalkozás | A társasjáték labirintus elemeinek összeállítása, esztétikus felragasztása az alapasztalra. Alapasztal festése, játékszabály rögzítése. |
5. foglalkozás | A játékkészítés élményeinek megbeszélése, élményrajz készítése, amin feltárulkozik a kreativitás fejlődése, pszichológusi értékeléssel. |
Az elkészült játék kiállítása, közönség előtti első próbája, bemutatása.
A foglalkozások során szükség lesz egyéni védőköpenyre, saját vázlatfüzetre.
Az átadás-átvétel folyamatszabályozása
- megrendelő a „jó gyakorlat” adaptációjáról
- három héten belül, telefonon egyeztetett időpontban személyes találkozó a jó gyakorlat átadójával és az igazgatóval a VLAMI irodájában szerződéskötés: az igények felmérése, az átadás folyamatának, ütemtervének rögzítése, a költségvetés elfogadása:
- a „jó gyakorlat” gyakorlati tevékenységei: (jelenléti ív, elégedettségi kérdőív)
- a jó gyakorlat megvalósítása
- az adaptáció eredményének bemutatása az adaptáló intézményben: átvevő- mentor (fotódokumentáció, szakmai értékelés)
- utókövetés: értékelés, szakmai tanácsadás, visszacsatolás, a módszer beépülése a tanmenetbe (jelenléti ív)
- teljesítésigazolás, kifizetés
- nyomon követés: szakmai segítségnyújtás (telefonos, e-mail-es megkeresések, személyes találkozók szervezése megbeszélések útján)
A megvalósítás időtartama és ütemezése
A foglalkozásokat vezeti: Eklerné Vass Mária vizuális és Kovácsvölgyi Zoltánné
Helyszín: Jókai Mór Református Általános Iskola, Nyíregyháza, Színház u.3.
Ütemezés:
- a projekt megbeszélése, szakmai dokumentumok átadása, időlabirintus tervezése : 3×45 perc
- az időlabirintus alaprajzának elkészítése, szalagok festése : 3×45 perc
- útjelzők ábrák, képek, piktogram rajzolása festése : 3×45 perc
- játék összeállítása, alapasztal festése : 3×45 perc
- élményrajz készítése, értékelés, játék bemutatása : 3×45 perc
Erőforrások
Személyi feltételek, kompetenciák
A projekt szervezésére és lebonyolítására két fő pedagógusra van szükség akik több éves rajz tanítási gyakorlattal, jó szervezőkészséggel kiváló szakmai tudással és kreativitással rendelkeznek.
Tárgyi feltételek
Játék alapasztal, különböző kartonok, vonalzók, körzők, rajzeszközök, filctollak, vázlatfüzetek, rajzlapok, tempera, akril festék, különböző ragasztók, ragasztópisztoly
Költségvetés tervezet
Megnevezés | Tervezett összeg |
---|---|
Know how (programleírás, segédanyagok) | 40.000 Ft |
Helyszíni tapasztalatszerzés: lebontva tevékenységekre és óraszámokra! | Ft/15 óra / óradíj: 10.000,- (150.000 Ft) |
Mentorálás, utókövetés az adaptációs folyamatba ágyazott felkészítés | 50.000 Ft – amely tartalmazza az útiköltséget is. |
egyéb költségek (eszköz, anyag, díszlet, hangszer stb.) | az átadáshoz szükséges eszközök és a gyakorlati megvalósításhoz szükséges átadandó anyagok beszerzésének költsége: 10.000Ft |
Az értékelés módszerei és eszközei
A nevelő oktató munkában az ellenőrzés célja hogy biztosítsa a megfelelő mennyiségű és minőségű információt, a végzett munka tartalmáról és annak színvonaláról. Az értékelés alapja, hogy a foglalkozások során a pedagógus folyamatosan figyelemmel kísérje a tanulók munkáját, személyes példamutatással járjon el, az életkori sajátosságok figyelembevételével értékeljen. Az értékelés folyamán a tanulókat egyénenként is értékeljük, illetve a közösség munkáját is. .Az ellenőrzés folyamán információkat szerzünk a tanulókról ismereteik és tudásuk gyarapodásáról, személyességük fejlődéséről. A legjobb terveket és részmunkákat csoportosan választjuk ki és jutalmazással is értékeljük az osztályozás mellett. Az elvégzett feladatokat kérdésfeltevéssel, értékelési szempontok alapján értékeljük és osztályozzuk. Térbeli alkotások esztétikus illesztését, a ragasztások pontosságát,a festések színharmóniáját, a játék összeállítását és működőképességét osztályozzuk. Az átadás során a vevő elégedettségi kérdőívet tölt ki a mentor pedig véleményező lapot, amiben leírja az átvevő aktivitását, teljesítményét mindkét dokumentum a szerződés részét képezi.
Tapasztalatok átadása, a projekt eredményeinek továbbhasznosulása
A közös alkotások felhasználása változatos lehetőséget biztosít csoportos (kooperatív) tanulásra, iskolai szabadidős programokban való felhasználásra. Iskolai tanmenetbe beépíthető a játék elkészítése: technika és rajz tantárgyaknál 4. és 5. osztályban földrajz, történelem tantárgyaknál 5-8 osztályig, történelmi korszakok vagy a föld történetének tagolására, idő skála bemutatására vagy az időmérés fejlődésének bemutatására az eredeti játék alapján. Ez a projektmunka nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy kapcsolatok alakuljanak ki az osztályon kívül is, jó közösségfejlesztő hatása van.
Kockázatok
Társasjáték szabályos működéséhez fontos a precíz, fegyelmezett és türelmes munka. Az elektromos ragasztópisztolyt csak felnőtt kezelheti, a munkavédelmi szabályokat be kell tartani. A hosszú távú használathoz jó minőségű anyagokat kell felhasználni, fontos a szakszerű használat.