A „jó gyakorlat” adaptációs terve
1. A „jó gyakorlat” címe
József köpönyegében, avagy „Te is lehetsz” József
Személyiségfejlesztő foglalkozások hit -és erkölcstan témakörében
2. Célcsoport(ok)
Általános iskola 3. évfolyam
3. A „jó gyakorlat” készítője/i, elérhetőségei
Rácz Ildikó, Téglásiné Nagy Éva, Kovácsvölgyi Zoltánné, Takács Zsolt Gusztávné
Vásárhelyi László Művészeti Iskola
vlami [kukac] vlami [pont] t-online [pont] hu
4. Referenciák
4.1 A „jó gyakorlat” referenciái
Néha a legjobb, gyakorló pedagógus is kerül olyan helyzetbe, amikor érzi, hogy nem a legmegfelelőbb utat találta meg egy probléma megoldására. Nem mindig a direkt módszer vezet a leghatékonyabban eredményre, a személyiség fejlesztése apró lépésekből álló, hosszú folyamat eredménye. „A vesék és szívek vizsgálója” /Zsolt 7,10/ gyakran másképp dönt, mint amire a kortársak számítanak – ez a program hozzáadott értéke. Egyfajta kis úti csomagot ajánlunk, a személyiségfejlesztés-és erkölcsi nevelés útján. Minimális mértékben minden egy helyen, ami ahhoz kell, hogy más is el tudjon indulni, hogyha kedvet kap hozzá, vagy ha szükségét érzi. Egy kis fogalom tisztázás, egy kis elmélet, és hozzá kapcsolódó gyakorlatok. Ennyi akar lenni se több, se kevesebb!
4.2 A humán erőforrás bemutatása
Intézményünkben a tánc-és drámapedagógus, képzőművész, tehetségfejlesztéssel foglalkozó nevelők, gyermek-és ifjúságvédelmi referens képzettségű szakemberek munkájuk során nap mint nap felhasználják a bibliai történeteket, hiszen nevelői ereje megkérdőjelezhetetlenné vált. Ma már bizonyítottan igazolható pozitív hatása, különösen ott, ahol a keresztény nevelés már évtizedekre visszamenőleg következetes szakmaisággal folyik. Az ajánló pedagógusok a gyakorlatban szerzett tapasztalataik alapján állították össze egy hét programját az erkölcsi nevelés, hittan témakörében.
5. Az adaptálás célja
5.1. Általános célok
Manapság egyre fontosabbá válik, hogy a Biblia tanításai kinek-kinek képessége szerint adjon útmutatást a mindennapi életéhez. Ennek során kialakult képességek és készségek beépüljenek a személyiségébe és érjenek el fejlesztő hatást.
5.2 Konkrét célok
József köpönyegében-bibliai történet feldolgozása „Bibliahét” keretében.
6. Várt eredmények
Célunk az, hogy a bibliai történetből lehívható erkölcsi értékekkel és tanulságokkal saját életét gazdagítsa minden növendék, aki feldolgozza az anyagot, átéli a történetet, megéli, megélheti a közös feldolgozás nyújtotta élményeket. A hét során – amiben a munkafolyamat a fontos, nem pedig a végtermék – a művészetoktatás módszereivel történik meg a bibliai történet feldolgozása, a kor megidézése, érzelmek, empátia kiváltása, konfliktushelyzetek megélése. Beszédfejlődés, manuális-és vizuális készségek fejlődése, mozgáskoordináció javulása mind eredménye a programnak. Átélhetik az együttmunkálkodás nehézségeit, szépségeit, örömét, eredményeit.
7. Megvalósítandó tevékenységek
Személyes találkozó, tájékoztatás, a program bemutatása, eszközszükséglet (a programoknak megfelelően v. tréningruha, v. rajzeszközök, ill. hang- és videotechnikai eszközök) felvázolása.
Filmvetítés
„Képzelt riport” – drámajáték foglalkozás
„Érezzétek és lássátok” – képző-és iparművészeti tevékenységek
„Aki tudja, csinálja” – játék-, tánc- és mozgásművészeti alkalmak
8. Az átadás-átvétel folyamatszabályozása
- megrendelő a „jó gyakorlat” adaptációjáról (aláírt/ szkennelt is lehet) – igazgató
- három héten belül, telefonon egyeztetett időpontban személyes találkozó a jó gyakorlat átadójával és az igazgatóval a VLAMI irodájában szerződéskötés: az igények felmérése, az átadás folyamatának, ütemtervének rögzítése, a költségvetés elfogadása: aláírásra jogosult, vagy meghatalmazott személy – igazgató – mentor (VLAMI-iroda) (szerződés) a „jó gyakorlat” bemutatása: csatos portfólió alapján (átadás-átvétel) átvevő-mentor
- a „jó gyakorlat” gyakorlati tevékenységei: a tevékenységi formának megfelelő helyszíneken és alkalommal (jelenléti ív, elégedettségi kérdőív, véleményező lap a mentor részéről) átvevő- mentor
- a jó gyakorlat megvalósítása: az adaptáló intézményben: a tevékenységi formának megfelelő helyszíneken és alkalommal (jelenléti ív, véleményező lap) átvevő-mentor
- az adaptáció eredményének bemutatása az adaptáló intézményben: átvevő- mentor (fotódokumentáció, szakmai értékelés)
- utókövetés: értékelés, szakmai tanácsadás, visszacsatolás, a módszer beépülése a tanmenetbe (jelenléti ív)
- teljesítésigazolás, kifizetés
- nyomon követés: szakmai segítségnyújtás (telefonos, e-mail-es megkeresések, személyes találkozók)
9. A megvalósítás időtartama és ütemezése
Portfólió ismertetése, a szükséges szakmai anyagok, dokumentumok átadása:
A módszer ismertetése, további lehetőségeinek feltárása, projektpedagógia:
Színpadi elemek, szövegtanulás, mozgásgyakorlatok
A játékok, táncelemek megtanítása
A koreográfia ismertetése
A koreográfia folyamatainak megtanulása
Díszlet, jelmez elkészítése
10. Erőforrások
10.1 Személyi feltételek, kompetenciák
Rajz szakos tanár, drámapedagógus, vagy abban jártas szaktanár, táncpedagógus, ill. gyakorlattal rendelkező táncos, tanító szükséges a megvalósításhoz.
10.2. Tárgyi feltételek
Hang- és fénytechnikai berendezés, videotechnikai eszközök, jelmez –és díszletkészítéshez szükséges anyagok.
11. Költségvetés
Megnevezés | Tervezett összeg |
---|---|
Know how (programleírás, segédanyagok) | 50.000 Ft |
Helyszíni tapasztalatszerzés: lebontva tevékenységekre és óraszámokra! | Ft/15 óra / óradíj: 10.000,- (150.000Ft) |
Mentorálás, utókövetés az adaptációs folyamatba ágyazott felkészítés | 50.000 Ft – amely tartalmazza az útiköltséget is |
12. Az értékelés módszerei és eszközei
Minősítések: kiváló / jó / megfelelő
az átadás során a vevő elégedettségi kérdőívet tölt ki
a mentor pedig véleményező lapot, amiben leírja az átvevő aktivitását, teljesítményét
mindkét dokumentum a szerződés részét képezi
13. Tapasztalatok átadása, a projekt eredményeinek továbbhasznosulása (az adaptáció után)
A mi iskolánkban már gyakorlattá vált, hogy egy-egy tanítás nélküli napon az adott, kiválasztott bibliai jelenetet dolgozzuk fel, minden korosztálynak a neki megfelelő módszereket alkalmazva.
14. Kockázatok
Sem szakmai, sem fizikai, sem erkölcsi vagy egyéb kockázata nem lehet.