A „jó gyakorlat” adaptációs terve
1. A „jó gyakorlat” címe
TÜKÖR-KÉPEK
Ön- és társismereti foglalkozás, csoportépítés gyakorlatokkal, drámajátékokkal
2. Célcsoport(ok)
10-15 éves gyerekek (általános iskola 5-8.; középiskola 9. osztálya)
Gyermek- és diákszínjátszók csoportépítő foglalkozásaihoz
3. A „jó gyakorlat” készítője, elérhetőségei
Tomcsikné Császári Viktória
cs.viktoria1@gmail.com
06-20-9192156
4. Referenciák
4.1 A „jó gyakorlat” referenciái
A drámapedagógia eszköztárából származó játéksor a tanári gyakorlatban ötödiktől kilencedik osztályig sikeresen használható alakuló csoport közösséggé formálásában, és már működő csoport kohéziójának erősítésében, a tanulók ön- és társismeretének erősítésével.
A játékok rendszeres és célzott alkalmazása során a tanulók érzelmi és motivációs tényezőinek megerősödését tapasztaltuk. A játékhelyzet, a játékon keresztüli tanulás örömet, kihívást, izgalmat jelent, és magas szintű motivációt eredményez. Ugyanakkor ezekben a játék helyzetekben a gyermek átéli a saját felelősségét a közösség működéséért.
A játéksor kreativitásra és bevonódásra épül, együttműködésen alapul. Alkalmas a tanulói személyiségfejlesztésre, a szocializációs és kommunikációs képességek és készségek fejlesztésére, mindezt a közös játék örömén keresztül. A drámajátékkal rendszeresen találkozó iskolai osztályokban a diákoknak tapasztalhatóan (és a DICE kutatás által bizonyítottan) nőtt empátiás készségük, kreativitásuk, javult ön- és társismeretük, kevesebb frusztrációval élték meg a konfliktusokat, fejlődött alkalmazkodási képességük és felelősségteljesebbek lettek.
4.2 A humán erőforrás bemutatása
Tomcsikné Császári Viktória magyar nyelv és irodalom szakos középiskolai tanár, drámapedagógus, szakvizsgázott pedagógus: tehetségfejlesztés, tehetséggondozás szakirányon. A KIK Szabolcs-Sz.-B. Megyei Pedagógiai, Közművelődési és Képzési Intézetének szaktanácsadója drámapedagógia szakterületen, a Magyar Drámapedagógiai Társaság tagja. Tanári munkájában rendszeresen használja a drámapedagógia eszköztárát szakatárgyi óráin, valamint a dráma és tánc modultárgy keretében. Színjátszókört vezet, csoportjával 2012-ben ezüst minősítést szerzett az Országos Diákszínjátszó Találkozó regionális döntőjében.
5. Az adaptálás célja
5.1 Általános célok
- ön- és társismeret fejlesztése
- csoportépítés, csoportkohézió, csoportlégkör javítása, harmonikus kortárskapcsolat segítése, a közösség erősítése
- koncentrációs képességek, együttműködés fejlesztése
- kommunikációs képességek erősítése, tolerancia és empátia fejlesztése
- szocializációs folyamatok fejlesztése
- személyiségfejlesztés
játékélmény és cselekvő részvétel segítségével.
5.2 Konkrét célok
- a játékok során a gyakorlatok és drámajátékok által provokált készség és képességterületekről nyert információk alapján céltudatos fejlesztés az ön- és társismeretben, koncentrációban, együttműködésben, kommunikációs képességekben – minőségi gazdagítás, dúsítás e területeken.
- ismerkedő és kapcsolatteremtő, koncentrációs, együttműködésre épülő és szituációs gyakorlatokkal.
- asszertivitás és mások érdekeinek figyelembevétele: közösségi, szociális magatartás erősítése együttműködésre épülő játékok és szituációs gyakorlatok segítségével. A verbális és non verbális jelzések értelmezésével, tudatosításával.
- önbizalom, nyitottság, empátia és közösségi felelősségtudat együttes kialakulásának segítése az életkornak megfelelően, bizalomjátékokon, helyzet- és kommunikációs gyakorlatokon, szituációs játékokon keresztül. Mindezek érdekében:
- az anyanyelvi kompetencia (gondolatok, érzések, tények kifejezése szóban és írásban, életszerű szituációs helyzetekben),
- a személyközi és szociális kompetenciák (tudatosság, önszabályozás, a társakkal való együttműködés),
- a kulturális kifejezőkészség kompetenciáinak (tapasztalatok és érzelmek kifejezése, és ezekre való reflektálás a művészetek kifejezőeszközeivel) fejlesztése.
6. Várt eredmények (produktumok, hatások, stb.)
- a saját élményű játékok során annak megéreztetése, hogy a közösségi lét alapja önmagunk és környezetünk ismerete, megértése
- a játékokban való aktív részvétel, ezek hatására az életkornak megfelelő reflexiók megszületése, ezek kifejezése.
- magabiztosabb kommunikáció, viselkedés
- tolerancia és empátia fogalmának megértése a játékokra való reflexió során
- a nézőpontváltásra való képesség szükségességének megtapasztalása a játékélményen keresztül
- mélyebb önismeret, helyzeti-viselkedési önismerethez jutás, a társas viselkedésben mások személyiségének tiszteletben tartása, ezzel együtt erősebb közösség kialakulása
- tudatos közösségi lét élménye
7. Megvalósítandó tevékenységek (a tevékenységek felsorolása)
- portfólió ismertetése, a dokumentumok, játékleírások átadása
- a drámajáték sajátosságainak általános ismertetése, szerepe és lehetőségei a személyiségfejlesztésben, a játékvezetés módszertani sajátosságainak megbeszélése, a demokratikus tanári magatartás jellemzői, a facilitátori szerep
- a játékok saját élményű kipróbálása a megvalósító pedagógusokkal
- a játékvezetés gyakorlása: a drámajátékos foglalkozás gyakorlati szervezési keretei, a foglalkozás szerkezete, az instrukcióadás, visszajelzés módjai.
- reflexió, értékelés, dokumentálás
- utókövetés, tapasztalatok, felmerülő kérdések megbeszélése
8. Az átadás-átvétel folyamatszabályozása – lépésről lépésre
- megrendelő a „jó gyakorlat” adaptációjáról
- három héten belül, telefonon egyeztetett időpontban személyes találkozó a jó gyakorlat átadójával és az igazgatóval a VLAMI irodájában szerződéskötés: az igények felmérése, az átadás folyamatának, ütemtervének rögzítése, a költségvetés elfogadása:
- a „jó gyakorlat” gyakorlati tevékenységei: (jelenléti ív, elégedettségi kérdőív)
- a jó gyakorlat megvalósítása
- az adaptáció eredményének bemutatása az adaptáló intézményben: átvevő- mentor (fotódokumentáció, szakmai értékelés)
- utókövetés: értékelés, szakmai tanácsadás, visszacsatolás, a módszer beépülése a tanmenetbe (jelenléti ív)
- teljesítésigazolás, kifizetés
- nyomon követés: szakmai segítségnyújtás (telefonos, e-mail-es megkeresések, személyes találkozók szervezése megbeszélések útján)
9. A megvalósítás időtartama és ütemezése
- portfólió ismertetése, a dokumentumok, játékleírások átadása 2×45 perc
- a drámajáték sajátosságainak általános ismertetése, szerepe és lehetőségei a személyiségfejlesztésben, a játékvezetés módszertani sajátosságainak megbeszélése, a demokratikus tanári magatartás jellemzői, és eszközei, a facilitátori szerep 2×45 perc
- a játékok saját élményű kipróbálása a megvalósító pedagógusokkal 3×45 perc
- a játékvezetés gyakorlása: a drámajátékos foglalkozás gyakorlati szervezési keretei, a foglalkozás szerkezete, az instrukcióadás, visszajelzés módjai 4×45 perc
- reflexió, értékelés, dokumentálás 2×45 perc
- utókövetés, tapasztalatok, felmerülő kérdések megbeszélése 1×45 perc
10. Erőforrások
10.1 Személyi feltételek, kompetenciák
Egy, vagy két fő, tanári végzettséggel, tanítási gyakorlattal, nevelési tapasztalattal. A foglalkozás vezetése szakhoz nem kötött.
10.2 Tárgyi feltételek
Hagyományos osztályterem mozgatható padokkal és székekkel, hogy tágas tér keletkezzen, vagy bármely más tágas terem hasonló feltételekkel. CD-s magnó, székek, sálak vagy kendők a résztvevők számának megfelelően, papír, írószer.
11. Költségvetés (vázlatos) – a táblázat szabadon bővíthető új sorokkal
Megnevezés | Tervezett összeg |
---|---|
Know how (programleírás, segédanyagok) | 40.000 Ft |
Helyszíni tapasztalatszerzés: lebontva tevékenységekre és óraszámokra | Ft/15 óra / óradíj: 10.000,- (150.000 Ft) |
Mentorálás, utókövetés az adaptációs folyamatba ágyazott felkészítés | 50.000 Ft, amely tartalmazza az útiköltséget is |
egyéb költségek (eszköz, anyag, díszlet, hangszer stb.), az átadáshoz szükséges eszközök és a gyakorlati megvalósításhoz szükséges átadandó anyagok beszerzésének költsége | 10.000 Ft |
12. Az értékelés módszerei és eszközei
minősítés: kiváló / jó / megfelelő
az átadás során a vevő elégedettségi kérdőívet tölt ki
a mentor pedig véleményező lapot, amelyben leírja az átvevő aktivitását, teljesítményét
mindkét dokumentum a szerződés részét képezi
13. Tapasztalatok átadása, a projekt eredményeinek továbbhasznosulása (az adaptáció után)
beépülése az iskola programjába, az egyéni tanmenetbe
14. Kockázatok
Szakmai felkészültség és körültekintő szervezés estén nincs kockázat.