Vásárhelyi László Alapfokú Művészeti Iskola
4400 Honvéd u. 41.
4400 Tiszavasvári, Ifjúság u. 8.
A VÁSÁRHELYI LÁSZLÓ ALAPFOKÚ MŰVÉSZETI ISKOLA ALAP ÉS KIEGÉSZÍTŐ TEVÉKENYSÉGE
KÜLSŐ MINŐSÍTÉSE
ALAPFOKÚ MŰVÉSZETOKTATÁS | REFERENCIAINTÉZMÉNY | TEHETSÉGPONT | GYAKORLÓHELY |
néptánc tanszak | Felkészülés a referencia intézményi szerepre a Vásárhelyi László Alapfokú Művészetoktatási Intézményben | Vásárhelyi Tehetségpont Régiós Tehetség- diagnosztikai Központ | A Magyar Táncművészeti Főiskola Partnerintézménye és Gyakorlóhelye |
moderntánc tanszak | |||
képzőművészeti-grafika- festészet tanszak | Felkészülés a referencia-intézményi szerepkörre a Vásárhelyi László Alapfokú Művészetoktatási Intézmény Tiszavasvári Tagintézményében | „TÉT” Regionális Művészeti Tehetségsegítő Tanács | |
színjáték tanszak | Művészeti Regionális Tehetségsegítő Szakmai Munkaközösség | ||
MINŐSÍTÉSI ELJÁRÁSOK, MINŐSÍTÉSEK | |||
Minősítő eljárás: Minősítő Testület (2007) | Előminősítési eljárás: Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. (2011) | Akkreditáció: Nemzeti Tehetségsegítő Tanács (2011) | Együttműködés alapján (2002) Pályázat alapján (2010) |
Kiválóra Minősített Alapfokú Művészetoktatási Intézmény | Előminősített Referencia Intézmény 4400 Nyíregyháza, Honvéd u. 41 4440 Tiszavasvári, Ifjúság u. 8. | A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Akkreditált Kiváló Tehetségpontja | A Magyar Táncművészeti Főiskola Partnerintézménye és Gyakorlóhelye cím elnyerése |
A REFERENCIA INTÉZMÉNYEK MINŐSÍTÉSE
A közoktatás-fejlesztési szolgáltatást nyújtó referencia- intézmény definíciója:
Egyedi, más intézmények számára is példaértékű, működésében koherens, befogadó, gyermekközpontú pedagógiai gyakorlattal rendelkező, és ezt
szolgáltatásában publikálni, valamint átadni képes intézmény.
A minősítési eljárás szakaszai:
- előminősítési eljárás
- felkészülés a szolgáltatói szerepre
- minősítés
REFERENCIA-TERÜLETEK A VÁSÁRHELYI LÁSZLÓ ALAPFOKÚ MŰVÉSZETI ISKOLÁBAN
NYÍREGYHÁZA, HONVÉD u. 41. TÁMOP 3.1.7-11/2-2011-0470 | TISZAVASVÁRI, IFJÚSÁG u. 8. TÁMOP 3.1.7-11/2-2011-0458 |
1. Művészeti nevelés műveltségterületen kompetencia alapú programot valósít meg | 1. Művészeti nevelés műveltségterületen kompetencia alapú programot valósít meg |
2. Tehetséggondozó programmal dolgozó intézmény/tehetségpont | 2. Tehetséggondozó programmal dolgozó intézmény/tehetségpont |
3. Új típusú felsőoktatási gyakorlóhely, partnerintézmény, mely a modernizáció területein szervezeti kultúrája és módszertana szempontjából mintaközvetítő |
A REFERENCIA-INTÉZMÉNYI MŰKÖDÉS KIALAKÍTÁSA
A SZOLGÁLTATÓ SZEREPRE ÉS FELADATELLÁTÁSRA VONATKOZÓ TERVEK
ERŐTÉR ELEMZÉS: a tervezett változásokat elősegítő-támogató, vagy gátló-akadályozó tényezők vizsgálata
Jelenlegi helyzet: jó gyakorlatok feltöltése, előminősítés, képzések szervezése, megvalósítása, szervezeti átalakítás, portfólió készítés
Kívánt helyzet: referencia-intézményi működés teljes körű kialakítása
HAJTÓ ERŐK | GÁTLÓ ERŐK | MEGOLDÁSI JAVASLATOK |
innováció | forráshiány | TÁMOP 3.1.4 pályázat, szponzorok keresése, partnerek bevonása |
szakmai kihívás, presztízs | belső struktúra átalakítása | szaktanácsadói tájékoztatás, belső továbbképzés, munkacsoportok létrehozása, munkaköri leírások, SZZ módosítása |
magas szakmai színvonal fenntartása | infrastruktúra átalakítása, fejlesztése | TÁMOP 3.1.7 pályázat keretein belül eszközbeszerzések, berendezések, laptopok beszerzése |
arculati sokszínűség | információáramlás | internetes kapcsolatrendszer működtetése, koordinátori feladatkör létrehozása |
szakmai és módszertani megújulás | dokumentumok elkészítése | szaktanácsadói segítség a dokumentumok elkészítéséhez, tudásmegosztás a képzésen résztvevők által, egységes dokumentációs rendszer kialakítása |
bázisközpont, hálózati együttműködés | kevés tapasztalat a jó gyakorlatok mentorálás szintű átadására | folyamattervezés, pontos feladat meghatározás, belső továbbképzés |
HUMÁNERŐFORRÁS KIVÁLASZTÁSA:
- felkérés, önkéntesség és elkötelezettség
- szakmai kompetenciák, hatókörök, területi elhelyezkedés, képzettség
NYÍREGYHÁZA, HONVÉD u. 41. TÁMOP 3.1.7-11/2-2011-0470 – képzéseken résztvevő pedagógusok | TISZAVASVÁRI, IFJÚSÁG u. 8. TÁMOP 3.1.7-11/2-2011-0458- képzéseken résztvevő pedagógusok | |||
Demarcsek Györgyné | Rozman Béla | |||
Kácsor-Ignácz Gabriella | Demarcsek György | |||
Kácsor István | Mizsányi Zoltán | |||
Miskolczi Mária | Antal István | |||
Mendler Mónika | Marinka- Nagy Katalin | |||
Ugyan Attila | Tőkésné Hell Erzsébet | |||
MUNKACSOPORTOK (a nevelőtestület tagjai csatlakozhatnak a munkacsoportokhoz) | ||||
művészeti munkacsoport | tehetséggondozó munkacsoport | gyakorlóhely munkacsoport | művészeti munkacsoport | tehetséggondozó munkacsoport |
Ugyan Attila | Demarcsek Györgyné | Kácsor Ignácz Gabriella | Rozman Béla | Demarcsek György |
Mendler Mónika | Mócsánné Nagy Ágnes | Kácsor István | Marinka Nagy Katalin | Tőkésné Hell Erzsébet |
Miskolczi Mária | Tomcsikné Császári Viktória | Demarcsek Györgyné | Antal István | Mizsányi Zoltán |
ERŐFORRÁSTÉRKÉP
A fejlesztő csoport kiválasztásaintézményvezető2012. október 15.véleményező, javaslattevő jogosultságú személyekbelső szakmai pályázati felhívás
Vezetői feladatok a referencia intézményi működés kialakítására | |||||
Főtevékenység | Részfeladatok | Felelős | Határidő | Közreműködők | Egyéb részterv dokumentum |
1. Helyzetelemzés | Az innovációs potenciál feltérképezése az intézményben | intézményvezető, vezető helyettesek | 2012. szeptember | tanszakvezetők | erőtér elemzés humán erőforrás térkép |
A partneri elégedettség mérés eredményeinek változása | minőségirányítási felelős | 2012. október 1. | mérés-értékelési csoport | MIP, IMIP | |
Pénzügyi, dologi erőforrás elemzés | gazdasági vezető, intézményvezető, | 2012. november | minden pedagógus | éves leltár, éves költségvetési terv, félévi beszámoló | |
2. Humánerőforrás management | |||||
A követők motiválása | referencia munkacsoport vezető intézményvezető | folyamatos | minden munkatárs, referencia munkacsoport tagok | PR és marketing terv belső információáramlással foglalkozó része | |
Felkészülés, felkészítés a változásra | intézményvezető | 2012. december 15. | továbbképzésen, belső felkészítésen résztvevők | feltöltött intézményi fejlesztési terv, aktualizált | |
3. A megvalósítás szakasza | Tájékoztatás a partnereknek | intézményvezető | 2012. szeptember | PR munkatárs | Elő-minősítési oklevél |
Folyamatos támogatás a fejlesztőknek | intézményvezető | folyamatos | referencia munkacsoport tagok | ||
A nyilvánosság biztosítása | intézményvezető | folyamatos | PR munkatárs | a célcsoportnak megfelelő sablon dokumentumok a referencia intézményi szerepről, működésről | |
Beválás vizsgálatok | minőségirányítási felelős | 2014/15 tanév | mérés-értékelési csoport | MIP, IMIP, minőségi kritériumok alapján | |
4. Intézményesülés | A támogatók bevonása | referencia munkacsoport vezetők intézményvezető | 2013. szeptember | minden munkatárs, referenciacsoport tagok | jó gyakorlatok portfóliója, belső átadás |
A „tétovázók” megnyerése | referencia munkacsoport vezető, csoporttagok, intézményvezető | folyamatos | minden munkatárs | kibővített portfóliók, továbbfejlesztett gyakorlatok | |
Intézményi alapdokumentumok módosítása | intézményvezető | 2012 dec.15, | intézményvezető helyettesek, referencia csoportvezető | PP, SZZ, szabályzatok | |
5. Folyamat szerinti vezetői feladatok a referencia intézményben | Szolgáltatás tervezése | referencia munkacsoport vezető, intézményvezető | adott tanévet megelőző hónap | intézményvezető helyettesek, referencia csoportvezető | Éves munkaterv, Éves beszámoló, Referencia intézményi szolgáltatások (honlap) |
Intézményi kapcsolatépítés | referencia munkacsoport vezető, intézményvezető | folyamatos | referencia munkacsoport tagok, mentorok | PR és marketing terv külső információáramlással foglalkozó része | |
„Jó gyakorlat” átadás | mentorok | folyamatos | partnerintézményi referencia munkacsoport tagok, pedagógusok | portfólió „kapcsos könyv” | |
Ellenőrzés, értékelés | intézményvezető | folyamatba építetten munkafázisonként, tanév végén | minőségirányítási vezető | Éves beszámoló |
ADEKVÁT DOKUMENTUM-MÓDOSÍTÁSOK
A dokumentum neve | A módosítás tartalma | Megjegyzés |
Alapító okirat | referencia intézményi működés | működési engedély módosítása |
Pedagógiai Program | a referencia intézményi működés célja, feladata, operatív és stratégiai célok, arculat mentorálási feladatok, értékelési eljárások jó gyakorlatok beépítése a helyi tantervbe | referencia intézményi területek specialitásának figyelembe vételével |
IMIP | partneri elégedettségmérés kibővítése a referencia intézményi működéssel kapcsolatosan minőségcélok, minőségkritériumok bővítése | nem kötelező dokumentum |
Esélyegyenlőségi Terv | kibővítése a jó gyakorlatokkal, az esélyegyenlőség biztosítása a referencia intézményi működés során | integráció, speciális programok, jó gyakorlatok, hátránykompenzáció, személyiségfejlesztés |
Éves Munkaterv | referencia intézményi feladatok ütemezése jó gyakorlatok átadása | feladatok, hatáskörök, felelősök |
Éves Beszámoló | a felkészüléssel kapcsolatos feladatok értékelése, pályázati tevékenység megvalósulása | eredmények, indikátorok |
Továbbképzési Program | a képzések beillesztése a programba | a képzések beszámítása a kötelező továbbképzésbe, tanúsítványok |
Munkaköri leírás | feladatok, hatáskörök | egyéni feladatkörök |
PARTNEREK AZONOSÍTÁSA:
belső és külső partnerek
- tájékoztatás az előminősítésről, a referencia intézményi működésről, a szolgáltatásokról
- hálózati együttműködés kialakítása
- elégedettség mérés
A PARTNERAZONOSÍTÁS TERÜLETEI | A PARTNERAZONOSÍTÁS FORMÁI |
művészeti projektek | személyes találkozó |
tehetségnap | vezetői találkozó |
témanap, témahét | tájékoztató levél, kapcsolatfelvétel |
tehetségkonferencia | igényfelmérés |
bemutató óra | műhelymunka |
prezentáció | értekezlet |
nyílt nap | tudásmegosztás |
szakmai rendezvények | együttműködési megállapodás, keret-megállapodás |
tanulmányi versenyek | szerződéskötés |
szakmai munkaközösségi programok | tapasztalatcsere |
jó gyakorlatok | akciótervek közös tervek megvalósításához |
HÁLÓZATI EGYÜTTMŰKÖDÉS RENDSZERÉNEK KIALAKÍTÁSA
EGYÜTTMŰKÖDÉSI LEHETŐSÉGEK, KERETEK
KÖZVETLEN PARTNEREK | |||
Művészeti nevelés | Tehetséggondozás | Gyakorlóhely | Referencia intézményi működés |
gyerekek | Magyar Géniusz Projektiroda | Magyar Táncművészeti Főiskola | alapfokú művészeti iskolák: módszertani fejlesztések, jó gyakorlatok átadása |
szülők | Magyar Tehetséggondozó Társaság | rezidensek | általános iskolák: jó gyakorlatok átadása |
társintézmények | Nemzeti Tehetségsegítő Tanács | mentorok | tehetségpontok: tehetségazonosítás, komplex programok átadása |
fenntartó | Tehetségpontok Művészeti Tagozata | szakmai szolgáltatók: képzések, képzők közvetítése | |
hatóságok | TÉT Regionális Művészeti Tehetségsegítő Tanács | tanárképző intézmények | |
önkormányzatok | TÉT Művészeti Regionális Szakmai Munkaközösség | pedagógusok, igazgatók, szakértők | |
Tehetségpontok hálózata, együttműködések | |||
Debreceni Egyetem |
PR-ÉS MARKETING TEVÉKENYSÉG TERVEZÉSE: megjelenés a szolgáltatói piacon
- erősségeket bemutató kommunikációs üzenet
- rendezvényszervezési protokoll
- sajtó, média kapcsolatok kiépítése
- honlap, sajtóközlemény, sajtótájékoztató, kiadvány, szórólap, forgatókönyv, meghívó
FELADATOK | KOMMUNIKÁCIÓS ESZKÖZÖK ELJÁRÁSOK | MEGJEGYZÉS |
kommunikációs üzenet | logó, mottó, tájékoztató levél | honlapon és az intézményi dokumentumokban is megjelenő üzenet |
kapcsolatfelvétel | igényfelmérés | rugalmasság, alkalmazkodás az igényekhez |
portfólió hozzáférés biztosítása | honlap | egységes dokumentum létrehozása, arculati terv szerint |
rendezvényszervezés | meghívó, forgatókönyv, dekoráció | összhang: színek, formák, tartalom |
információs adatbázis | partnerek elérhetősége | e-mail, cím, telefonszám, honlap |
honlap | aktuális események feltöltése | szakember bevonása: design, programozás |
sajtó- média kapcsolat kiépítése | sajtótájékoztató, sajtóközlemény, szakmai anyagok összeállítása | személyes kapcsolatok kialakítása |
szórólap, plakát, kiadvány | arculatnak megfelelő tervezés | szakértő bevonása: grafikai tervezés |
dokumentumok arculatterve | jó gyakorlatok csatos könyve | logó, montázs, betűtípus, méret, papír egységesítése |
A JÓ GYAKORLATOK ÁTADÁSÁNAK FOLYAMATA
Esemény | Dokumentum | Megjegyzés |
---|---|---|
Lehetséges partnerek feltérképezése | partner lista, elérhetőségek | partnerazonosítás hatókörének meghatározása |
partnerek tájékoztatása | tájékoztató levél, kapcsolatfelvétel | visszajelzések e-mailen, telefonon |
igényfelmérés | igényfelmérő adatlap | igények és a kínálat összevetése |
szándéknyilatkozat | a jó gyakorlat adaptációjáról szóló nyilatkozat | igazgató által aláírt szkennert is lehet |
telefonos egyeztetés | ||
személyes találkozó | szerződéskötés | vevő, a jó gyakorlat átadója, igazgató, igényfelmérés alapján a szükséges módosítások egyeztetése, ütemterv, költségvetés elfogadása, jó gyakorlat dokumentumainak bemutatása |
a jó gyakorlat átadása | jelenléti ív, elégedettségi kérdőív (vevő) véleményező lap (mentor) | elmélet, gyakorlat, dokumentumok, szakmai anyagok átadása a szerződésben meghatározott időkeretben és helyszínen |
a jó gyakorlat megvalósítása | jelenléti ív, kiküldetés, | mentorálás az adaptáló intézményben |
utókövetés | értékelés dokumentumai, fotó, a jó gyakorlat beépítése a tanmenetbe | |
zárás | teljesítésigazolás, számlázás | |
nyomon követés | telefonos, e-mail-es megkeresések, személyes találkozók |
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A JÓ GYAKORLATOK ÁTADÁSÁBAN: folyamatos reflexió, önreflexió, visszacsatolás és beépítés: PCDA
MINŐSÉGKRITÉRIUMOK:
- környezettudatos magatartás
- fenntartható fejlődés, élethosszig tartó tanulás, hasznos tudás
- tanulás tanulása, ismeretszerzés képességének fejlesztése, tevékenységközpontú élményt nyújtó oktatás
A tanítási-tanulási folyamatok minőségére vonatkozó minőség kritériumok | Az iskolai minőségpolitikára és a szervezetre vonatkozó kritériumok | Az iskola külső kapcsolataira vonatkozó minőség kritériumok |
tanulói tevékenység középpontba állítása | együttműködés, hálózati működés | fenntartó elvárási |
kompetencia alapú képzés, képességfejlesztés | arculat, egységes nevelési szemlélet | törvényességi előírások |
a személyiségfejlesztés, személyiség integráció | tehetségpont | társintézmények elvárásai, együttműködési formák |
a tanulás képessége | roma program | tanárképző intézmények elvárásai |
kooperatív tanulás | művészeti ágak speciális formái, rendezvényei | tehetségpontok, tehetséggondozó szakemberek elvárásai |
projekt | művészeti projektek | mentorálltak elvárásai |
differenciálás, egyéni fejlesztés | összművészeti projektek | jó gyakorlat átvevőjének elvárásai |
drámapedagógia | kiadványok, publikációk | szülők, gyerekek elégedettsége, tanuló megtartó képesség |
tanórán kívüli formák | konferenciákon, tehetségnapokon, szakmai fórumokon, rendezvényeken az iskola képviselete, bemutatása | |
hátránykompenzációs programok | ||
komplex tehetségfejlesztés |