background

Nézőpontváltás a táncoktatásban

1. BEVEZETŐ
Demarcsek Zsuzsa

Nyomtatás Betűméret növelése Betűméret csökkentése

NÉZŐPONTVÁLTÁS A TÁNCOKTATÁSBAN AZ ALAPFOKÚ MŰVÉSZETOKTATÁS TÁNCMŰVÉSZETI ÁGÁN

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Nemzeti Munkaügyi Hivatal megbízásából a Magyar Művészetoktatásért Országos Szakmai Szervezet kapta azt a megtisztelő feladatot, hogy tekintse át az alapfokú művészetoktatás táncművészeti ágán bekövetkezett szakmai, módszertani és szemléletbeli változásokat és készítsen el egy olyan szakmai anyagot, amely a táncpedagógusok számára nyújt konkrét és gyakorlati segítséget.

Tanulmányunkban kitérünk arra, hogy milyen változások vezettek a táncművészeti nevelés és oktatás területén a nézőpontváltás szükségességéhez, a szakmai és módszertani megújuláshoz. A megújulás alatt a következőket értjük: megtartani a régi, bevált módszereket, eszközöket, eljárásokat és továbbfejleszteni azokat, valamint új értékeket létrehozni és beépíteni a pedagógiai gyakorlatba.

Arra törekedtünk, hogy a mindennapi gyakorlatban felmerülő problémákra, szakmai és módszertani felvetésekre próbáljunk alternatív lehetőségeket kínálni a pedagógusok számára. Tanulmányunk adaptálható dokumentum-mintákat, módszertani jó gyakorlatokat, játék- és feladatleírásokat is tartalmaz, amelyeket tanszakonként készítettünk el. A jó gyakorlatok átadására és megosztására széles körben biztosítottunk lehetőséget, az erről szóló felhívást eljuttattuk minden művészeti iskola számára. Sajnos alig éltek ezzel a lehetőséggel a kollégák. A CD-n található szakmai anyagok tanszakonként más-más struktúrában készültek el, tiszteletben tartva a tanszakok hagyományait, jellemzőit, bevett gyakorlatait és az alkotó pedagógusok szakmai szabadságát. Az egységes szerkezeti törekvések mellett az egyediség és a sokszínűség bemutatása is célunk volt.

Bízunk benne, hogy a táncpedagógusok mindezeket a segédanyagokat sokféle módon és a saját arculatukra formálva, a beállítódásukra és hagyományaikra építve tudják majd a gyakorlatban alkalmazni. Felhívjuk a figyelmet a hálózati tanulás, a tudásmegosztás jelentőségére. Módszertani megújulást eredményezhet az egész anyag átolvasása, egymás gyakorlatainak megismerése, esetleg átvétele, átalakítása.


A tanszaki munkacsoportokban a következő szakemberek dolgoztak:

Koordinátor Demarcsek Zsuzsa
Néptánc munkacsoport Mlinár Pál munkacsoport vezető,
Demarcsek György,
Szilágyi Zsolt,
Demarcsek Zsuzsa
Társastánc munkacsoport Sziliné Csáki Emília munkacsoport vezető,
Bíró Csaba,
Zsámboki Marcell,
Terdik-Tasi Tímea,
Havas Márta
Modern- és kortárstánc munkacsoport Gaál Mariann munkacsoport vezető,
Szigeti Oktávia,
Ferencz Krisztina,
Horváth Anikó,
Orosz Anna
Hodonszky Júlia
Balett munkacsoport Renge Györgyi munkacsoport vezető és Iványiné Renge Kinga
Nyelvi lektor Demarcsek György
Szerkesztő programozó ifj. Demarcsek György