A Vásárhelyi László Alapfokú Művészeti Iskola a Magyar Táncművészeti Főiskola Partnerintézménye és Gyakorlóhelye.
A 2002-ben megkötött együttműködési megállapodást követően 2010-től pályázat útján nyertük el a partnerintézményi státuszt. A megállapodást tanúsító táblát a néhai Dr. Jakabné Dr. Zórándi Mária, a Magyar Táncművészeti Főiskola volt rektora adta át.
A gyakorlóhely funkcióhoz kapcsolódó feladataink:
Mentorok felkészítése
A tanárjelölteket és kezdő tanárokat támogató, segítő mentor szerepre való felkészülés tényezői:
- a gyakorlóhelyi mentorálás folyamatának megismerése
- a gyakorlóhelyi mentor szerep jellemzőinek megismerése
- a mentorálás módszertanának megismerése
- a mentori feladatokhoz szükséges kompetenciák kialakítása, fejlesztése
- a jogszabályi háttér megismerése
A mentorok:
- rendelkezzenek a korszerű módszertani eszközök és eljárások ismeretével és gyakorlati alkalmazásának tapasztalataival
- legyenek képesek a jó gyakorlatok adaptálására és saját innováció kidolgozására
- legyenek képesek a hatékony kommunikációra, ismerjék a konfliktuskezelés módszereit
- ismerjék a pedagógusképzés pedagógiai, pszichológiai szakterületeit, valamint a gyakorlati képzés követelményeit
- segítsék a hallgatók, kezdő tanárok tapasztalatszerzését a tanítási órák és a tanítási órán kívüli tevékenységek megismerésében
- ösztönözzék a hallgatókat, kezdő tanárokat a fejlesztő értékelés eszköztárának tudatos használatára, a korszerű tanulásszervezési módszerek alkalmazására
- segítsék a hallgatók és kezdő pedagógusok önreflexiójának fejlesztését és segítsék elő saját önreflektív képességük fejlesztését
- legyenek képesek a tanári szakmai kompetenciák felismerésére, fejlesztésére, mérésére, értékelésére
A gyakorlatvezető mentortanár(ok) feladatai:
- szakmailag segíti, irányítja, vezeti, igazolja és értékeli a gyakorlótanítást és az iskolai blokkgyakorlatot
- a hallgatók bevonásával idő- és feladattervet készít a hozzá beosztott hallgatók gyakorló tevékenységéről
- segíti a hallgatókat a célirányos óramegfigyelések és feljegyzések, jegyzőkönyvek készítésének, az iskolai dokumentumok kezelésének kérdéseiben
- rendszeresen megbeszéléseket tart a tanárjelölt hallgatókkal a tanári munkával, a gyakorlótanítással kapcsolatos tapasztalatokról, feladatokról
- segíti a hallgatókat az önálló tanításra való felkészülésben, a tanórák didaktikai-módszertani tervezésében, elemző-értékelő megbeszéléseken feltárják a tanóra szakmai-pedagógiai tapasztalatait
- a gyakorlás során folyamatosan ellenőrzi és értékeli a hallgatóknak a szakmai ismeretek gyakorlati alkalmazásában való készségét, pedagógiai felkészültségét, a diákokkal való együttműködését
- rendszeres kapcsolatot tart fenn a MTF szakmai vezetésével, értékeli a hallgató munkáját és tájékoztatást ad az általa tapasztalt eredményekről, esetleges hiányosságokról
- a gyakorlatvezető mentortanár személyének példaértéke, szakmai tudása, pedagógiai gyakorlata nagymértékben hozzájárul a hallgatóink szakmai fejlődéséhez.
A Vásárhelyi László Alapfokú Művészeti Iskola és a Magyar Táncművészeti Főiskola partnerségi együttműködésének további színterei:
KOREOGRÁFUS PALÁNTAKÉPZŐ PROJEKT
A projekt vezetői: a Magyar Táncművészeti Főiskola részéről Dr. Mizerák Katalin, a Vásárhelyi László Alapfokú Művészeti Iskola részéről Demarcsek Zsuzsa
A projektben résztvevő intézmények:
- Alba Regia Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Székesfehérvár
- Bokréta Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Sátoraljaújhely
- Kaffka Margit Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Miskolc
- Művészeti Középiskola és Kollégium, Vásárhelyi Tehetségpont, Nyíregyháza
- Pápai Református Kollégium Tánc-Lánc Alapfokú Művészetoktatási Intézménye
- Royal Művészeti Balettiskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Szeged
- Sárospataki Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Sárospatak
Tehetségazonosítás
A tehetségazonosításra a táncpedagógusok jelölték a tanulókat. Oláh Gabriella pszichológus végezte a tehetségazonosítást, amelynek a célja tehetséggondozó programba történő beválogatás. 66 jelölt közül 25 fiatal kapott meghívást a tehetséggondozó programba. Tehetséggondozás
A 30 órás tehetséggondozó program 2011. február 19. és március 26. között valósult meg, két helyszínen, a Magyar Táncművészeti Főiskolán és a Duna Művészegyüttes próbatermében. Kurzusvezetők: Lőrinc Katalin, Zsámboki Marcell, Gaál Mariann, Uray Péter, Juhász Zsolt, Dr. Diószegi László.
A „Koreográfus Palántaképző Projekt” általános céljai:
- a résztvevők képességeinek feltárása
- az alkotó tehetség azonosítása, fejlesztése
- személyiségfejlesztés: önismeret, coping, kommunikáció
A „Koreográfus Palántaképző Projekt” konkrét céljai:
- a koreografálás művészetének gyakorlati szempontú megismerése
- a koreográfia alkotási folyamatainak elemzése, megértése, összefüggéseinek feltárása
- a színpadi törvényszerűségek megismerése és alkalmazása a gyakorlatban
- saját alkotás elkészítése és benevezése a tehetségnapra.
FIATAL ALKOTÓ TEHETSÉGEK BEMUTATÓ SZÍNPADA – GÉNIUSZ TEHETSÉGNAP
A program Géniusz Tehetségnapként a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége támogatásával 2011. május 22-én valósult meg a Hagyományok Házában, Budapesten. A „Fiatal Táncos Alkotó Tehetségek Színpada” rendezvény célja az volt, hogy a tehetségfejlesztő program eredményességéről, a résztvevők kreativitásáról, alkotó fantáziájáról színpadi bemutató-verseny formájában kapjunk átfogó képet.
A „Fiatal Táncos Alkotó Tehetségek Színpada” Géniusz Tehetségnapon végül 7 intézményből 23 koreográfus palánta, 214 táncos, és 105 érdeklődő, szülő barát volt jelen. A rendezvényen dr. Mizerák Katalin tanszékvezető a Tánctehetség gondozás – avagy egy rendhagyó pályakövetés kezdete „korai palántázással” címmel tartott előadást, majd Demarcsek Zsuzsa projektvezető ismertette a projektet. A zsűri arany-, ezüst- és bronzminősítésű „koreográfus palánta” oklevelet adományozott műfajtól függetlenül a legsikerültebb koreográfiák alkotóinak. Művészeti területenként pedig a legjobb alkotások különdíjban részesültek.
A verseny eredményei:
Arany Minősítésű Koreográfus Palánta: Hujber András
A koreográfia címe: Állatkert (néptánc)
Mentor: Vida Anna
Pápai Református Kollégium Tánc-Lánc Alapfokú Művészetoktatási Intézménye
Ezüst Minősítésű Koreográfus Palánta: Szabó Nelli
A koreográfia címe: Körforgás (kortárs balett)
Mentor: Farkasné Nagy Erika
Royal Művészeti Balettiskola, AMI, Szeged
Bronz Minősítésű Koreográfus Palánta: Fabu Bettina
A koreográfia címe: Egy péntek reggel
Mentor: Papp Judit
Művészeti Középiskola – Vásárhelyi Tehetségpont Nyíregyháza
Kategória különdíjak
Moderntánc különdíj
Kovács Zsuzsanna: Két szék között…
Mentor: Holb Ibolya
Művészeti Középiskola – Vásárhelyi Tehetségpont
Néptánc különdíj
Sáfrán Balázs: Szünetben
Mentor: Majoros Róbert
Alba Regia Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Székesfehérvár
Társastánc különdíj
Hajdú Cintia: KaribMix
Mentor: Somogyi Éva, Baráth Péter
Kaffka Margit Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Miskolc
KUTATÁS A MAGYAR TÁNCMŰVÉSZETI FŐISKOLA PARTNERINTÉZMÉNYEIBEN
A Magyar Táncművészeti Főiskola Gyakorlóhelye és Partnerintézménye címet 17 alapfokú művészetoktatási intézmény és 3 művészeti középiskola viselte a vizsgálat időszakában. A mintához azért választottuk ki a partnerintézményi hálózatot, mert az intézmények pályázat útján nyerték el ezt a kitüntető címet, amely feltételezi azt, hogy ezekben az iskolákban módszertanilag felkészült pedagógusok, mesterek és mentor pedagógusok segítik a táncpedagógus képzésen résztvevő hallgatók hospitálási, és tanítási gyakorlatát. Ezért a véleményük mérvadónak tekinthető.
A kérdőíveket összesen 10.303 tanulóra vonatkoztatva töltötték ki a pedagógusok:
A kutatásban résztvevő intézmények az alábbiak:
- Alba Regia Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Székesfehérvár
- Apáczai Művészeti Iskola, Pécs
- Bokréta Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Sátoraljaújhely
- Classic Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Szeged
- Garay János Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Szekszárd
- Jövőnkért Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Szentes
- Kaffka Margit Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Miskolc
- Keresztúry Dezső AMK és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Zalaegerszeg
- Művészeti Középiskola és Kollégium, Nyíregyháza
- Pápai Református Kollégium Tánc-Lánc Alapfokú Művészetoktatási Intézménye
- Royal Művészeti Balettiskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Szeged
- Sárospataki Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Sárospatak
- Szilver Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Kunszentmárton
- Vásárhelyi László Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Nyíregyháza
A kutatás eredménye a táncos és a koreográfus tehetségkoncepció megfogalmazása, a táncos és a koreográfus tehetségek azonosítási szempontjainak összeállítása.
A kutatás eredményei a TÁNC-OK A táncos tehetség azonosítása és gondozása című kiadványban olvashatók.
A szerkesztett kiadványban három tanulmányt teszünk közzé:
- Dr. Mező Ferenc: A táncművészeti tehetségek azonosításának, gondozásának pszichológiai aspektusai
- Demarcsek Zsuzsa: A táncos tehetség azonosítása és gondozása. Kutatás a Magyar Táncművészeti Főiskola Partnerintézményeiben
- Dr. Mizerák Katalin: A táncpedagógia szerepvállalása a táncos tehetségek felismerésében és gondozásában