„A művészetek minden másnál jobban szolgálják az örömteli tanulást, egyszerűen amiatt, hogy arra a velünk született egyéni és kollektív vágyunkra épülnek, hogy a táncban, dalban, történetben vagy képben fejezzünk ki mély gondolatokat és érzéseket. Ez figyelhető meg mindig a gyermekeknél, miközben akár egyedül, akár másokkal játszanak, drámai formába öltve az általuk átélt eseményeket.” (Walter Pitman)
A színjáték tanszak a 2001/2002-es tanévtől indult az iskolánkban: alsó-felső tagozatos és középiskolás korú fiatalok szerveződtek művészeti csoportokba, színjátszó körökbe, települések szerint Bökönyben, Szorgalmatoson, Tiszavasváriban, Nagykállóban, Biriben és Nyíregyházán. A színművészeti ág oktatása új színt hozott az iskolánk életébe, gazdagította az iskola kínálatát és arculatát.
Elsődleges célunk, hogy tanítványaink egészséges önbizalommal, küzdeni tudással, jó kommunikációval, kiemelkedő érzelmi intelligenciával és a társas együttműködés magas színvonalával rendelkezzenek, képesek legyenek a teljes, boldog élet megvalósítására.
A dráma- és színjáték, a mozgás- és beszédgyakorlat órákon és a tanórán kívüli programokon szerzett élmények jelentősen segítik a személyiség sokoldalú fejlesztését, lehetőséget teremtenek az önkifejezésre, közösségi alkotások létrehozására, a világ megismerésére, véleményalkotásra, a valóságra történő reflektálásra. Mindezekhez a közösséghez tartozás élménye, a játéköröm, a szereplés sikere és öröme is társul.
Kiváló Tehetségpontként – Vásárhelyi Tehetségpont, Regionális Tehetségdiagnosztikai Központ – kiemelt feladatunk az interperszonális tehetségterületen is a tehetségazonosítás és a tehetséggondozás, a szakiránynak megfelelő pályára irányítás, a kiemelkedően tehetséges fiatalok felkészítése országos szakmai és tanulmányi versenyekre. Nagyon sokat teszünk azért, hogy a tehetséges fiatalok számára minél több bemutatkozási lehetőséget biztosítsunk, illetve színteret a további fejlődéshez egyéni és csoportszinten is. Nagy szorgalommal, kitartással, elhivatottsággal a színészi pálya is elérhetővé válhat tanítványaink számára. A képzés egyaránt hat testre és lélekre, olyan alapokat ad, amelyek az ide jelentkező tanulók számára a továbbtanulás széles palettáját teszik elérhetővé: minden tanári szak, óvodapedagógus, logopédus, a kommunikáció minden területe (sajtó, média, film), drámainstruktor, drámapedagógus, dramaturg, színművész.
A tehetségek azonosítása, gondozása és bemutatása terén, valamint konferenciák megvalósítása során szoros az együttműködésünk a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetségével és a Magyar Tehetséggondozó Társasággal. Országos hatókörű rendezvényeken mutatkoznak be színjátékos tanítványaink, mint például az I. Országos Tehetségnapon a Mester és Tanítványa nyertes pályázójaként Akli Balázs és mestere Mócsánné Nagy Ágnes, aki a Gilgál Színkör fiataljaival közösen tudhat magáénak sok országos tanulmányi versenyen elért első helyezést, arany minősítést.
2018-tól kezdődően a Színház- és Filmművészeti Egyetem partnerintézménye vagyunk. Az EFOP 3.2.6-16-2016-0000 – A tanulók képesség-kibontakoztatásának elősegítése a köznevelési intézményekben – című projekt keretében pedagógusaink számára 60 órás képzés megvalósítását, valamint olyan szakmai programok létrehozását támogatta az egyetem, mint például a Mindannyian mások vagyunk! – Tehetségnap (2018); Színészpalánta Kerestetik! (2018); Színjátszó tréning (2019); az Észak-Alföldi Regionális Diákszínjátszó Találkozó (2018-2019); Országos Színháztörténet Verseny (2018-2019). Az egyetem támogatásával valósul meg két nyári tábor és egy budapesti színházlátogatás is, valamint a színjáték tanszakunk eszköztámogatásban is részesült. Mindezek jelentősen hozzájárultak a szakmai sikereinkhez, a programjaink színvonalas megvalósításához.
Az Oktatási Hivatal felkérésére 2014/2015-ben iskolánk rendezte az V. Országos Drámajáték-Színjátékversenyt és a következő évben ismét mi kaptuk ezt a megtisztelő feladatot. Ezen rangos események mindegyikén részt vettek tanítványaink, akik szinte minden korcsoportban első helyezésekkel tértek haza.
Mindezen eredmények és sikerek eléréséhez „szenvedélybeteg” elhivatott pedagógusokra van szükség. Olyanokra, akik képesek a „többletkilométerek” megtételére, akik számára fontos, hogy hatással legyenek tanítványaikra, hogy életre szóló muníciót adjanak át, és az együtt eltöltött idő mindig fejlesztő hatású és élményt biztosító legyen!
„Megtanultam, hogy az emberek elfelejtik, amit mondasz, és elfelejtik, amit teszel. Az egyetlen, amire emlékezni fognak az, hogy milyen érzéseket váltottál ki belőlük.” (Maya Angelou)