Bonis Bona-díjak
A TÉT- Művészeti Tehetségsegítő Tanács és az Első Nyíregyházi Lions Club jelöltjeként Venter Györgyné és Rozman Béla Bonis Bona- A Nemzet tehetségeiért kitüntetésben részesültek, amelyhez szívből gratulálunk!
Tehetségdíjak átadása, Apraja-Nagyja Táncgála 2018
VÁSÁRHELYI-20 Projekt
Szeretettel tájékoztatunk mindenkit, hogy elindult a VÁSÁRHELYI-20 Projekt a 20 évvel ezelőtt – 1998-ban – történt iskolaalapításra emlékezve!
A iskola által szervezett Apraja-Nagyja rendezvény kapcsán tekintsék meg Felhívásunkat, és ezúton kérjük aktív közreműködésüket, segítségüket!
Demarcsek György, fenntartó és Demarcsek Zsuzsa, intézményvezető
A Pályázati felhívás letölthető innen: TÉT Pályázati felhívás
Az Ajánlás letölthető innen: TÉT Ajánlás
Art-Ért Tehetségsegítő Projekt
NTP-HTTSZ-17-0005
BESZÁMOLÓ
Az Art-Ért Tehetségsegítő Projekt új innovatív alapokra helyezi a hálózati együttműködést és a külső és belső tudásmegosztást, lehetőséget teremt új támogatási forrás kialakítására, új lendületet ad a Tanács működésének, nyilvános kommunikációjának, társadalmi szerepvállalásának.
Egyszerre valósult meg belső fejlesztés és a régiós szerepkörből adódóan a jó gyakorlatátadás széles körű megvalósítása.
A pályázattal hidat építünk a tehetségpontok és tehetségtanácsok között, találkozási alkalmat teremtünk, amely alkalmas a tudásmegosztásra, tapasztalatcserére. Új kapcsolatok kialakítását teszi lehetővé a határon innen és túl. Forrást teremt a tehetséges tanulók és pedagógusok, segítők támogatására. Hidat épít a gazdasági szféra a civil kezdeményezések a művészeti ágak képviselői között, új kortárs közösségek létrehozását segíti, tágítja a határokat, új lendületet ad a tanács munkájának.
- augusztus 22. Projektnyitó egyeztetés, tájékoztatás a TÉT Tehetségsegítő Tanács munkatervéről, az együttműködésekről
- szeptember 30. Internetes felület kialakítása a www.vlami.hu oldal menüsorában és a pályázatok menüsorban, a fejlesztés folyamatos.
- október 19. A tanulási képességek fejlesztése néptánccal, csoportos szupervízió
- november 10. A drámapedagógia személyiségfejlesztő hatása, csoportos szupervízió
- november 20. Szakmai fórum: az interperszonális tehetségek azonosítása és gondozása, bemutatása témakörben
- december 11. Sajtótájékoztató: a TÉT Tanács projektjének bemutatása
- január 04. Első partnertalálkozó, a TÉT Tanács tevékenységének bemutatása, a tehetségpontok tájékoztatása az együttműködési lehetőségekről, jó gyakorlatokról, a Tehetség Alap létrehozása, bankszámla feltüntetése az elektronikus felületen
- február 14. Mindannyian mások vagyunk ! Tehetségnap- jó gyakorlat külső megvalósítása, a Vikár Sándor Zenei Alapfokú Művészeti Iskolában
- február 14. Tehetségkonferencián külső előadók meghívása, jó gyakorlat átadás
- február- május. Projektmódszer a képzőművészeti ágon, csoportos szupervízió
- február-május: tehetségazonosítás a képzőművészeti ágon, egyéni szupervízió
- február-június. A kiemeleten tehetséges táncos egyéni fejlesztése, egyéni szupervízió
- február- június. Tehetségpontlétrehozása, egyéni szupervízió.
- április 26. Második szakmai fórum: jó gyakorlatok, módszertani gyakorlatok átadása
- május 10-18. A Koreográfia zene összeállításának szempontjai
- május 26. Második partnertalálkozó és kiállításmegnyitó.
- június 21. Sajtótájékoztató
- Június 30. Tehetségpont regisztráció
- június 30. projektzárás
Célok teljesülése, hatása a célcsoportra
A Tehetségtanács célja a régióban a tehetségpontok hálózatának koordinálása, szakmai programokon keresztül a jó gyakorlatok átadása, az egymástól tanulás segítése. Amely nagy sikerrel valósult meg. Tehetségpont regisztrációt Biriben indítottunk el, a Dankó Pista Tehetségpont létrehozásával. Rendezvényeket tudásmegosztó szakmai napokat szervezünk. Lehetőséget teremtettünk szakmai jó gyakorlataink átadására- átvételére. Szakmai fórumokon lehetőséget teremtettünk a tapasztalatcserére. Az információáramlás felgyorsult, a kapcsolatok újra élővé váltak. Fejlesztettük a honlapot, sajtótájékoztatókat tartottunk. A partnertalálkozókon új partnerek bevonására került sor. Partnereinkkel közösen megrendeztük a Mindannyian mások vagyunk!- Tehetségnapot és tehetségkonferenciát, amelynek keretében a jógyakorlat megvalósítására és átadására is sor került. Létrehoztuk a Tehetség Alapot, amelyre a partnertalálkozókat követően érkezett támogatás.
A következő évben feladatunk, hogy ezeket az új kapcsolatokat valódi és élő együttműködések formájában kamatoztassuk.
A célcsoport, a tehetséggondozásban érintett pedagógusok, a gyermekek, szélesebb értelemben az egész társadalom. A Tehetségsegítő Tanács megjelenése a sajtóban, a tehetségpontokkal történt kapcsolatfelvétel, a levelező lista, partnerlista kialakítása segítette az információáramlást. A tehetségalap a pedagógusok munkájának megbecsülését eredményezte, a nyilvános díjátadás a tehetséggondozás társadalmi elismertségének és a Tehetség Tanács megismerésének is jelentős tényező lett, Több mint 400 néző közül bízunk benne, hogy többen is segíteni fogják az alap gyarapodását. Az együttműködő partnerek elismerése a jó kapcsolatot ápolja és további együttműködésekre sarkalja az érintetteket. A szakmai programokon résztvevők elégedettségét mértük. Nagyon fontos számunkra a bázisközpont szerepkör mind a Tehetségpont mind a Tanács tekintetében.
A Tehetség Alap belső szabályzatát elkészítettük. Közzétettük a honlapon a felhívásunkat. Ajánlások beküldésével különböző kategóriában lehetett jelölni a TÉT Tehetségsegítő Tanács által adományozott díj elnyerésére. A Tehetség Tanács által felkért bizottság a jelölések alapján döntött a díjak odaítéléséről. A Tehetség Alapba, szervezetek és magánszemélyek befizetéseiből képződött pénzalap. A szabályzatunk szerint elsősorban a rászoruló gyerekek támogatása a prioritás, ezt követően pedig a tehetségsegítők munkájának elismerése. A díjak átadására az Apraja- Nagyja VLAMI- Nyírség Gálaműsoron került sor. A Tehetség Alapon kívüli forrásból is adtunk át díjakat, elismeréseket ezen a rendezvényen.
A Tehetség Alapból díjat kapott: Kácsor István, Kácsor Ignácz Gabriella, Fehértói Anett és Rozman Béla. Elismerésben részesültek: Belus Erika, Dr. Venter Györgyné, a Vikár Sándor Zenei Alapfokú Művészeti Iskola, Vécsey Károly és a Tiszavasvári Általános Iskola.
A pályázat támogatásával valósítottuk meg a Mindannyian mások vagyunk!- Tehetségnapot, jó gyakorlatot, immár ötödik alkalommal az Első nyíregyházi Lions Club, mint legfőbb partnerrel közösen, illetve további 5 tehetségpont bevonásával. Az integrációt segítő rendezvényen közös drámajáték foglalkozáson, képzőművészeti alkotás közös létrehozásán keresztül majd művészeti produkciók bemutatásán keresztül ismerték megy egymást a résztvevők, egészséges és hátrányokkal küzdő gyerekek. Ének, kórus, hangszeres bemutató, cigány tánc, viseletbemutató, táncház, színházi előadás, versek színesítették a programot. A tehetségnapot konferencia követte. Előadóink voltak Kormos Dénes, Tóth Ilona, Demarcsek Zsuzsa, Császári Viktória. A konferencián a jó gyakorlat átadására, országos hálózat alapjainak lerakására került sor. Tehetséges drámás fiatalok, és zenészek szórakoztatták a vendégeket.
A projekt támogatói:
Nemzeti Tehetség Program
Emberi Erőforrások Minisztériuma
TÉT Regionális Művészeti Tehetségsegítő Tanács
Képgaléria megtekintéséhez kattints ide!
A Tanács bemutatása
„A művészetek minden másnál jobban szolgálják az örömteli tanulást, egyszerűen amiatt, hogy arra a velünk született egyéni és kollektív vágyunkra épülnek, hogy a táncban, dalban, történetben vagy képben fejezünk ki mély gondolatokat és érzéseket” (Walter Pitman)
A „TÉT” – (Tehetség – Érték – Társadalmi megújulás) Regionális Művészeti Tehetségsegítő Tanács, a továbbiakban Tanács, a Vásárhelyi Tehetségpont Régiós Tehetségdiagnosztikai Központ (továbbiakban Tehetségpont) kezdeményezésére. 2011. április 10-én alakult meg és kezdte meg működését Nyíregyházán. A Tanács tagjai pedagógusok, szülők, tanulók, művészek, helyi politikusok, civil szervezetek képviselői, akik kiemelten fontosnak tartják a tehetséggondozás ügyét és elkötelezettek abban, hogy a régiónkban élő, művészeti területen kiemelkedő tehetségek kibontakozását segítsék.
LEHET-TEHET! – a Tanács működése LEHETŐSÉGET teremt arra, hogy a hálózati együttműködések révén új közösségek, új kapcsolatrendszerek és konkrét együttműködések valósuljanak meg, amelyek hidat építenek az emberek, s a generációk között, települések között határon innen és túl, nem utolsó sorban a jelen és a jövő között. A Tanács civil kezdeményezésként jött létre, tagjai sokat TEHETNEK azért, hogy régiónkban a táncos, színjátszó, zenész és képzőművészeti tehetségek megfelelő figyelmet, és támogatást kapjanak.
A Tanács elnöke Demarcsek György, a Vásárhelyi László Alapfokú Művészeti Iskola fenntartója, a Martin György Néptáncszövetség alelnöke, a Nyírség Táncegyüttes vezetője. Az alelnöki feladatokat Lipták Lajos igazgató, a Kulturális Bizottság elnöke vállalta, a titkári teendőket Dr. Tomcsikné Császári Viktória drámapedagógus látja el. A Tanács munkája szorosan kapcsolódik a Vásárhelyi Tehetségpont tevékenységéhez, de önálló kezdeményezéseket és akciókat is megvalósít.
A Tanács fő célkitűzései
- állandó színteret biztosít tagjai számára, hogy egyeztessék álláspontjukat a tehetségsegítés lehetőségeiről, szakmai fórumok meghirdetésével, támogatási lehetőségek megszerzésével, új támogatási formák átgondolásával, valamint pályázatok kiírásával segítsék és alakítsák a régió tehetséggondozó tevékenységét
- állást foglal, véleményt nyilvánít és javaslatokat tesz a tehetségek segítésével kapcsolatos kérdésekben, s e véleményét a médiában is megjeleníti
- támogatja a régióban a művészeti tehetségek felismerését, azonosítását, a tehetségek beválogatását tehetséggondozó programokba, a tehetségek bemutatását a nyilvánosság előtt különböző rendezvényeken, színpadokon, a nyomtatott és elektronikus médiában egyaránt
- évente egy alkalommal, oklevéllel és jutalommal ismeri el a kiemelkedő művészeti eredményeket elért tehetséges tanulók és mentoraik munkáját
- támogatja a fiatalok önszerveződéséből létrejött, művészeti tevékenységet folytató közösségeket
- támogatja a művészeti területen folytatott kutatásokat, szakmai kiadványok megjelenését, szakmai programok megvalósítását.
Kiemelt célkitűzésünk, hogy a tehetséggondozás eredményei közismertté váljanak és a tehetséggondozás társadalmi elismertsége is növekedjen.
A Tanács civil kezdeményezésre jött létre, olyan független szervezet, amely munkájában segítő-koordináló, támogató, irányt mutató, esetenként szervező feladatokat is ellát.
A Tét Tanács elnöksége
Demarcsek György, elnök
Lipták Lajos, alelnök
Császári Viktória, titkár
Demarcsek Zsuzsa, tehetségpont vezető
Ugyan Dorka, a diákszervezet képviselője
LEO Club részéről a mindenkori Leo elnök
A Tanács eddigi legkiemelkedőbb tevékenységei
„Fiatal Alkotó Tehetségek Bemutató Színpada” – Géniusz Tehetségnap (2011. május 22. Budapest, Hagyományok Háza) országos hatókörű rendezvény, amely a Koreográfus Palántaképző Projekt című tehetségkereső program záró eseménye volt. A Tanács díjakat, tárgyjutalmakat ajánlott fel a találkozón minősítést elért koreográfus palánták számára, amelyet a tanács elnöke adott át. A program eredményeként 25 fiatal alkotó tehetség mutatkozhatott be saját koreográfiájával a találkozón, amelyen hat fős, mentorokból álló zsűri értékelte az alkotásokat. A fiatalok útmutatást, konkrét szakmai segítséget kaptak további alkotói elképzeléseik megvalósításához. A színpadi bemutatók előtt Magyar Táncművészeti Főiskola képviselőjével közösen tájékoztattuk az ország különböző pontjairól érkezett vendégeket, a táncos tehetségazonosítás és gondozás céljairól, feladatairól és lehetőségeiről.
Megyei Tehetségnap (2011.06.11.) – Négy tehetségpont és tanács együttműködésével szerveztük meg a művészeti tehetségeket bemutató rendezvényünket, amelynek az újszerűsége abban állt, hogy művészeti területek összekapcsolásával hoztunk létre új értékeket. A Nyíregyházi Fúvószenekar muzsikálta a táncosok koreográfia zenéjét, a résztvevő fiatalok kipróbálhatták ügyességüket a különböző művészeti foglalkozásokon, a pedagógusok műhelyfoglalkozásokon vehettek részt, amelyen a szakmai módszerek tudásmegosztása volt a fő cél. A rendezvényen a Tehetségpontok Arculati Kiállításának is teret biztosítottunk.
A Színe-Java Tehetséggálán országos versenyeredménnyel rendelkező, kiemelkedően tehetséges fiatalok számára biztosítottunk bemutatkozási lehetőséget. A találkozó legfontosabb eredménye, hogy tömegeket mozgatott meg, új információkat adott át a tehetséggondozásban érintett pedagógusok számára, újabb partnerek bekapcsolódását tette lehetővé. A Tanács évente pályázatot ír ki a régióban művészeti területen tevékenykedő tehetségsegítők munkájának támogatására. A beérkező javaslatok alapján a Tanács kijelölt bizottsága bírálja el a javaslatokat. Az oklevelek és jutalmak átadására jeles tehetséggondozó eseményen kerül sor.
2012-ben a Tanács a „Művészeti Tehetségek a Régióban” című pályázat alapján egy kis településen, Demecserben élő, a zeneművészetben kiemelkedő tehetségű fiatalt és mentorát jutalmazta.
2013-ban a táncművészeti ágon dolgozó mentorokat és különös figyelemmel a hátrányos helyzetű tanulók fejlesztésével foglalkozó mentorokat díjazta a Tanács.
2014-ben a tehetségsegítő szülők részesültek elismerésben, akik részt vettek tehetséggondozó továbbképzéseken, aktívan közreműködtek a rendezvényeken, a gyermekkel közösen valósítottak meg programokat. A díjakat Lipták Lajos alelnök adta át.
A Tanács sikeres pályázati tevékenységet folytatott, amelynek eredményképpen a művészeti csoportjaink eljuthattak országos és külföldi szakmai versenyekre, fesztiválokra. Az útiköltség biztosításával részt vehettek az Ifjúsági Néptáncantológián és az Országos Tanulmányi Versenyen Budapesten, az Országos Diákszínjátszó Találkozó Döntőjén, Dombóváron. A Lókötő Néptáncegyüttes vendégszerepelhetett Törökországban, a Büyükcekmece Children Folklore Festivalon.
Tanácsadó tevékenységünk során segítettük a színművészeti tehetségek pályaválasztását, meghívtuk Bánfalvy Ágnes színművészt, aki ismertette a pálya örömeit, nehézségeit, a továbbtanulási lehetőségeket, valamint ösztöndíjat is felajánlott a tehetséges, hátrányos helyzetű fiatalok számára.
A Tanács támogatta a táncos tehetségek azonosításához szükséges mérési rendszer kidolgozását, amely alapján elkezdődött 109 tanuló képességmérése.
A Tanács képviselői részt vesznek a konferenciákon, szakmai találkozókon, amelyek lehetőséget kínálnak a kapcsolati háló további fejlesztéséhez. Ennek köszönhetően meghívást kaptunk a Vajdasági Tehetségsegítő Tanács szakmai rendezvényére, amelyen táncos szakmai és módszertani továbbképzést tartottunk.
Szoros kapcsolatot alakítottunk ki az Első Nyíregyházi Lions Club tagjaival. A jószolgálati szervezet évek óta lehetőséget biztosít a tehetséges tanulók bemutatására, amelyre igen rangos körülmények között, a szervezet éves bálján kerül sor a Megyeháza Dísztermében. A képzőművészeti tehetségek számára meghirdetett Békeposzter pályázat kiállítása és a bál táncos, zenés műsora évtizedek óta hagyomány. A Tanács hozzájárul a kiállítás megrendezéséhez, valamint a tanulók jutalmazásához.
„Mindannyian mások vagyunk!”- Integrációs Tehetségnap
Jó gyakorlat, a civil összefogásról és a társas együttműködést gazdagító programról
2013-ban tovább bővítettük együttműködésünket és közös erővel megvalósítottuk a Mindannyian mások vagyunk! – Integrációs Tehetségnapot, amely sérült és egészséges tanulók együttműködésén alapult. A rendezvény a civil összefogás szép példája, amely különleges és felemelő élménnyel ajándékozott meg minden résztvevőt.
A „Mindannyian mások vagyunk!” – Integrációs Tehetségnap a hálózati együttműködésre építő, az integrációt megvalósító, a befogadást erősítő művészeti jó gyakorlat.
Jól adaptálható, példaértékű módszerek és eszközök átadásával szeretnénk hozzájárulni a befogadó szemlélet erősítéséhez, a művészeti tehetséggondozás sikerességéhez, eredményességéhez.
„A világ, amit teremtettünk a gondolkodásunk eredménye; nem lehet megváltoztatni gondolkodásunk megváltoztatása nélkül.” (Albert Einstein)
A Mindannyian mások vagyunk! – Integrációs Tehetséggondozó Program célja a művészeti tevékenységeken keresztül, indirekt módon befolyásolni a résztvevők befogadó, együttműködő, mások elfogadására irányuló attitűdjét. Célunk szemléletmód-változás elérése az előítéletekkel, félelmekkel, tartózkodással és a sajnálattal szemben, valamint annak tudatosítása, hogy a fogyatékosság nem jelenti egyben az alkalmatlanságot, sőt hihetetlen teljesítmények forrása is lehet. A hangsúlyt a közös cselekvésre, a közösen átélt élményekre helyeztük, valamint arra, hogy minden résztvevő bemutathassa képességeit és a teljesítménye kivívja a kortársak elismerését is. Olyan iskolán kívüli helyzetet teremtettünk, amely újszerűségében és környezetében is motiváló hatású, és maga a tevékenység is ösztönzőleg hat a résztvevőkre, amelyben a másság sokasága jelen van, amely során minden gyermek átélheti az elfogadást. A program az együttnevelés kínálatának bővítését, az eddig láthatatlan tehetségek láthatóvá tételét és a személyiség integrálásának támogatását szolgálja.
A kapcsolatfelvétel, a bevonás módszerei
Az ötletgazda a Lions Club soros elnöke, Belus Erika volt, aki a program kidolgozására négyfős teamet hívott össze. A team tagjai a Lions Club, a Tanács és a potenciális partneri kör képviselői voltak, akik először megismerték egymás szakterületét, megtalálták a célok elérését szolgáló közös pontokat, majd a klasszikus ötletbörze alkalmazásával összeállították a programterv elemeit. A programhoz kapcsolódóan beazonosították a további lehetséges partnereket, egyeztették a kapcsolatfelvétel feladatait és felelőseit. A hagyományos bevonási módszerek, a tájékoztatás mellett, a megvalósító pedagógusok motivációját, érzelmi azonosulását és érdekeit is szem előtt tartva igyekeztek maximális elkötelezettséget kialakítani és megnyerni a partnereket a lehető legmagasabb szintű együttműködésre.
A tanulók bevonása a pedagógusokon keresztül valósult meg, hiszen ők ismerik a legjobban a tanítványaikat. A hagyományos bevonási módszerek – a tájékoztatás, beszélgetés, meggyőzés, vita, megállapodás – mellett kreatív bevonási módszerekkel, a művészetpedagógia eszközeivel is segítették a tanulók megnyerését, továbbá az előítéletek megszüntetését, az ismeretlen és szokatlan együttműködésből fakadó feszültség oldását, a tanulók motivációjának erősítését. A fogyatékkal élő tehetséges tanulókat a pedagógusok arra készítették fel, hogy bátran és büszkén mutassák meg önmagukat, azt hogy miben tehetségesek, de merjenek bekapcsolódni más művészeti tevékenységekbe is. Az egészséges tanulók felkészítése és bevonása a drámapedagógia módszereivel, valamint a másság elfogadását célzó beszélgetésekkel, empátiát fejlesztő gyakorlatokkal és játékokkal történt, amely során a megfelelő segítő, de nem sajnáló attitűd és a természetes viselkedés kialakítására törekedtek.
A programba önkéntes jelentkezés útján kerültek a fiatalok, akik szaktanáraik vezetésével készültek a tehetségük bemutatására és a közös művészeti tevékenységek megvalósítására. A tanulók maguk is részesei voltak a tevékenységek összeállításának, ötletekkel, önkéntes feladatvállalásokkal gazdagították a programot. A pedagógusok nyitottak voltak a kezdeményezésekre, figyelembe vették a tanulói igényeket, szükségleteket.
A programkritériumoknak megfelelő tanulók a felkészítést követően az egyéni, páros vagy kamaracsoportos produkciókon dolgoztak a mentoraik segítségével.
A művészeti nevelés érzékenyítő hatása megfelelő alapot nyújtott a program megvalósításához. Ezen a nevelési területen nélkülözhetetlen az empatikus készség, az átlényegülés és a katarzis megélésének képessége (Orgoványi, 1998). Tehát a művészeti nevelés a személyiségfejlesztés sajátos eszköze, lényege a kreativitás, az eredetiség és ötletgazdagság, a divergens gondolkodás fejlesztése, a kíváncsiság és az alkotókedv felkeltése, melyekben nagy szerepet kapnak az intellektuális tényezők mellett az érzelmek és a motiváció is.
A programba bevont tanulók száma közel 150 fő, közülük 65 fő fogyatékkal élő, látás-, hallás-, mozgássérült, vagy autista és tanulásban akadályozott, halmozottan hátrányos helyzetű gyermek. A gyerekek az iskolájukon belül művészeti csoportban tevékenykednek, közösséget alkotnak, rendszeresen szerepelnek különböző rendezvényeken, örömforrás számukra a zenélés és az éneklés. Munkájukat a Zene-bona Zenei Műhely és a Harmónia Zenei Műhely keretei között végzik. Működésüket anyagi forrásokkal minden évben támogatja az Első Nyíregyházi Lions Club. A nem fogyatékkal élő gyermekek két alapfokú művészeti iskola és egy zenei általános iskola tanulói, ők is művészeti csoportokban, kórusban, zenekarban játszanak, színjátszó körben, tánccsoportban, képzőművészeti műhelyekben tevékenykednek. Egyik, a színjátékban kiemelkedő tehetség önfejlesztő módszerekkel elsajátította a bűvészet alapjait, amellyel kivívta a kortársai elismerését. Minden lehetőséget kihasznál a gyakorlásra és a bemutatkozásra.
őket. Sokszínűek, különlegesek és sérülékenyek, szirom-törékenyek, érzékenyek, kincsek. Mindenki másképp, külön-külön.
A tanulók többsége nyíregyházi, de érkeztek tanulók Tiszavasváriból és Nagykállóból is. A fogyatékkal élő tanulók közül sokan kollégisták, az otthonuk pedig környékbeli kistelepüléseken található.
A mentorok a szakmájuk iránt elkötelezett, a tehetséggondozásban sikeres, a nevelésben értékeket közvetítő és befogadó attitűddel rendelkező pedagógusok voltak:
Dr. Venter Györgyné, Demarcsek Zsuzsa, Rozman Béla, Nagy Zoltán, Kovácsné Hudák Mária, Szőke Rita, Bory Beáta, Purné Orha Andrea, Barázné Orosz Klára, Könczei Bálint, Szabó Barbara, Vona Éva, Mócsánné Nagy Ágnes, Dr. Tomcsikné Császári Viktória, Kácsor- Ignácz Gabriella, Kácsor István.
A Tanács tagjai közül segítette a munkát Demarcsek György, Lipták Lajos, Cidor Mihály, Oroszné Nagy Matild, Kakuk Tilda (tanuló).
A program megvalósításában 5 tehetségpont vett részt, név szerint:
- Bárczi Gusztáv Általános Iskola Tehetségpont
- Kodály Zoltán Általános Iskola Tehetségpont
- Vásárhelyi László Alapfokú Művészeti Iskola Tehetségpont
- Vikár Sándor Zeneiskola tehetségpont
- Tiszavasvári Általános Iskola Tehetségpont
A Vikár Sándor Zeneiskola és a Vásárhelyi László Alapfokú Művészeti Iskola testvériskolai együttműködésben is állnak egymással, valamint több rendezvényt is közösen valósítottak meg, együtt a Tiszavasvári Általános Iskolával. A tehetségpontok tagjai a művészeti területen tehetséges tanulók felkészítését és részvételük feltételeit valósították meg. A Vikár Sándor Zeneiskola a rendezvény helyszínét és a technikai feltételeket biztosította.
A Ridens Szakiskola és Speciális Szakképző Iskola, a Göllesz Viktor Általános Iskola és a Bárczy Gusztáv Általános Iskola tanulói fogyatékkal élő tehetséges gyerekek, akik vállalták, hogy produkcióikkal gazdagítják a rendezvényt.
A tanulók nevelése-oktatása speciális gyógypedagógiai módszereket alkalmazó, szegregáló iskolákban történik, ahol felismerték a tehetséggondozás szerepét, és elhivatott szakemberek sokat javítanak a tanulók életminőségén és életlehetőségein.
A tanulók, fiatalok által végzett tevékenységi formák részletes bemutatása
A tehetségnap programját a célokkal összhangban dolgoztuk ki és valósítottuk meg. Ahhoz, hogy a különböző iskolákból érkezett fiatalok között együttműködés alakuljon ki, fontos volt a megfelelő, családias légkör kialakítása. Ezt a célt szolgálta a szervezetek képviselőinek és a házigazda köszöntését követő közös képzőművészeti foglalkozás megvalósítása.
Rozman Béla művésztanár, a Vásárhelyi László Alapfokú Művészeti Iskola tagintézmény-vezetője irányításával fiatal mentorok segítették mindazokat, akiknek nem adatott meg a színek és formák megismerésének lehetősége. Segítségükkel mégis megtapasztalhatták az alkotás örömét.
A Lions Club tagjai is bekapcsolódtak a munkába, gyermekek, pedagógusok, felnőttek aktív részesei voltak az alkotások megszületésének, valamint fotózták, archiválták az eseményeket. A közös alkotótevékenység, a szokatlan forma gyorsan megnyitotta a kommunikációs csatornákat és könnyed, jó hangulatú együttműködéseket, megható és felemelő pillanatokat eredményezett.
A Lions Club kérésére a Lions Himnusz eléneklésére előzetesen felkészültek a csoportok, így közel 70 torokból csendült fel Tolcsvay László: „Békét és reménységet” és Josh Groban magyarra fordított dala, a „Mit ér egy hang?” –
A zenei produkciókat is támogatta diákmentor, az X-faktorból ismert Nagy Richárd több dalt is kísért zongorán, beszélgetett a gyerekekkel, gitáron kísért szólóénekest.
Minden nyilvánosan zajlott, minden elérhető, megtapintható és természetes volt. A párhuzamos tevékenységek ellenére nem volt zavaró zaj, lárma, a tevékenység lüktető ritmusában mindenki megtalálta a számára érdekeset, különlegeset.
A fókuszba pedig mindig az adott vers, színházi jelenet, táncos produkció, kamaramuzsika, szólóéneklés, hangszeres bemutató, népdaléneklés, népzenekari muzsikálás került.
A táncos programokhoz is kapcsolódott diákmentori tevékenység. Sipos Eszter néprajz szakos egyetemi hallgató tartott tájékoztatót a felöltött viseletekről.
A magyar néphagyomány páros táncainak és a férfi szólótáncok közül is a legvirtuózabb táncnak, a legényesnek a bemutatása felforrósította a hangulatot.
A program befejezéseként kiállítottuk a közösen készített alkotásokat, majd táncházzal zártuk a programot, amely egyszerre volt tehetségnap és interaktív foglalkozás, színpadi előadás és lazító program, koncert és táncház, képzőművészeti műhely és filmgyár.
A program fő jellemzőinek összefoglalása
Az érzékszervi és értelmi fogyatékosságból eredő hátrányok ellensúlyozását szolgáló integrációs tehetséggondozó program lehetőséget teremtett arra, hogy a fogyatékkal élők a többi gyermekkel azonos csoportban, közösen tevékenykedjenek és közösen hozzanak létre új értékeket.
Az előkészítő szakaszban nagy hangsúlyt helyeztünk annak tudatosítására, hogy rajtunk kívül mások, idegenek is ott lesznek, akik másak, mint mi vagyunk, sőt mindannyian másak vagyunk. A siker alapja a magabiztos tudás, a színvonalas produkció létrehozása volt, amelynek érdekében mindenki vállalta a „többlet kilométerek” megtételét. Szükség volt a belső hajtóerőre, a megmutatkozni akarásra, a siker utáni vágyakozásra, a siker elővetítésére, amelyben a mentorok nagy szerepet játszottak.
Meghatározó tényezőnek tekintjük az iskolán kívüli, a mindennapoktól eltérő környezetet és a szokatlan formát, amelybe az egyébként ismert tevékenységet helyeztük. A szép környezet, a tágas tér, a párhuzamos tevékenységek, a különböző érdeklődést felkeltő hatások motiváló és feszültségoldó hatással bírtak. Az önkéntesség, a kötetlen bekapcsolódás, a spontán módon kialakult munkacsoportok, a változó szerephelyzetek mindenki számára oldott légkört eredményeztek. Egy helyszínen több tevékenység összehangolásához rugalmasságra és az aspektusváltás képességére, valamint a résztvevők igényeinek és szükségleteinek a felismerésére volt szükség. A koordináló, szakmai irányító munkáját egy csapat segítette, akik nagy empátiával és szeretettel végezték el a rendezvény kiszolgálásának feladatait.
A létrejött produktumok, eredmények bemutatása
A program legfontosabb üzenete, hogy bár mindannyian mások vagyunk, a zene, a tánc, a képzőművészet, az irodalom képes közelebb hozni, megérteni, elfogadni másokat és egymást. A művészeti tevékenység bármely ága önmagában is energetizáló és motiváló hatású, amely az élmény erejével is hat, a közös tevékenységben rejlő erő összeadódik és minden résztvevőt beragyog. A programban közel 150 tanuló, 16 mentor, 6 diákmentor, és 12 felnőtt segítő vett részt. Különböző neurológiai alapú teljesítményzavar (tanulási zavar, figyelemzavar, hiperaktivitás), autizmus, beilleszkedési zavar, magatartászavar, érzékszervi és mozgásszervi hátrány, szociokulturális hátrány miatt a tehetségük fejlődésében gyakran akadályozott gyerekek és fiatalok együtt az egészséges fiatalokkal magas színvonalú művészeti produkciókkal okoztak felemelő pillanatokat.
A programról kisfilm készült, amelyet eljuttattunk minden résztvevő számára. Tovább bővült hálózati kapcsolatrendszerünk, a rendezvény bekerült a Lions mozgalom vérkeringésébe és a tehetséggondozás ügye a jószolgálati feladatok között kiemelt figyelmet kapott. Az eseményről a Tehetségtanácsok Országos Kollégiuma is értesült, és a TÉT Tehetségsegítő Tanács ajánlásával Belus Erikával, a Lions Club soros elnökével forgatott kisfilmben népszerűsítette a kezdeményezésére megvalósult civil összefogást. A nyilvánosság biztosítása a helyi sajtóban is megtörtént.
A legfontosabb eredménye a programnak, hogy hagyományt teremtett, kialakította az igényt a folytatásra. Bebizonyította, hogy összefogással nagy erők mozgatására és magas színvonalú program létrehozására vagyunk képesek, akár önerőből is.
A programban résztvevő tanulók, fiatalok viszonyulásai, a feladathoz (aktivitási, motivációs, kreativitási jellemzők)
A program a művészetek eszköztárával a társas együttműködés gazdagítását célozta meg, amelynek eredményeképpen a tanulók egymáshoz fordulásának és viszonyulásának minősége változott meg. Szemléletmód-változás következett be, felismerték azt, hogy az egészség a legnagyobb kincs, megőrzésére nagy gondot kell fordítani. Megtapasztalták, hogy az akadályokkal küzdő emberek hogyan képesek felülemelkedi a problémáikon és milyen kitartó munkát képesek végezni, hogyan őrzik meg a hitüket, lelkesedésüket, humorukat, hogyan találják meg az örömet, hogyan élik meg a sikert és milyen nagy teljesítményekre képesek. Mindezeket indirekt módon a helyzet adta tanulási folyamaton keresztül ismerték fel, spontán tanulás és modellkövetés révén. Nem volt szükség tanítóra, a szituáció nevelt. A résztvevő felnőttek, a diáksegítők és a mentorok is hasonló megtapasztaláson mentek keresztül, amiből erőt meríthettek a hétköznapi akadályok leküzdéséhez.
Hogyan járult hozzá a program a fiatalok kapcsolatrendszerének fejlődéséhez, a közösségbe szerveződéshez, felelősségvállalásuk erősödéséhez?
Az egymás iránti felelősségvállalást is a helyzet alakította ki. Egymás segítése természetes módon valósult meg, a látók automatikusan segítették a látássérült fiatalok közlekedését, vagy irányították a rajzolásukat. Az együtt éneklés, zenélés vagy táncolás összekapcsolta a fiatalokat, alázattal, tisztelettel és csodálattal fordultak egymás felé. A fiatalok kapcsolatrendszere több szinten is bővült, megismertek más művészeti területen alkotó fiatalokat. A programba bekapcsolódtak az Első Nyíregyházi Alfa Leo Club fiataljai, akik közül többen is valamelyik művészeti ágban jeleskednek, tagjai a Vásárhelyi Tehetségpontnak. Fontos számukra a jószolgálati tevékenység, így a Lions Club szponzorálásával készített csomagokat adtak át a sérült gyerekeknek.
A partnerek visszajelzései
A résztvevő és közreműködő partnerek elégedettségét az mutatja leginkább, hogy mindenki kinyilvánította szándékát a folytatásra, azaz minden évben szeretnénk közösen megrendezni a tehetségnapot. A szervezők, mentorok már a következő program kidolgozását is elkezdték.
Hogyan és miben járult hozzá a program a Tehetségsegítő Tanács tevékenységrendszerének bővítéséhez, gazdagításához?
A Tehetségsegítő Tanács új kapcsolati tőkével gazdagodott. A közös munka sikere és színvonala megalapozta egy hosszú távú együttműködés lehetőségét. Hatalmas lehetőséget jelent két nagy hálózat, a tehetségsegítő és a jószolgálati civil szervezetek országos hálózatának az összekapcsolása, amely az együttműködések kiszélesítését eredményezheti. A közös érdekek megtalálása, a megfelelő kommunikáció további új tevékenységi formák létrehozását is lehetővé teszi. A Tanács ezzel a programmal gazdagította a saját tevékenységrendszerét, új formát hozott létre, az azonosulás által tovább erősítette a tagjai elkötelezettségét.
A tehetséges tanulók, fiatalok együttműködését, közös tanulását, alkotómunkáját, közösségi szerepvállalását és közösségeik szervezését segítő tervek, javaslatok.
JÖVŐKÉP
A következő integrációs tehetségnapon a színpadi bemutatók mellett tovább szeretnénk növelni a közösen végzett tevékenységek számát. Új alkotói folyamatok megvalósítását is tervezzük, amely során a játék fejlesztő hatásaira és a drámapedagógiai módszerekre is építünk. Kísérletet teszünk a spontán zenélésre, közös daltanulásra is, de természetesen az új produkciók bemutatásához is teret biztosítunk.
Szeretnénk bevonni új szervezeteket is a programba, neves előadókat, a Móricz Zsigmond Színház művészeit is felkérjük a csatlakozásra.
A hagyományteremtés által egyre szélesebb körben válik ismertté a tehetséggondozás és a Tanács tevékenysége is.
A Vajdasági Tehetségsegítő Tanács rendezvényén megerősítést nyertünk abban, hogy nagy szükség van a módszertani tudás megosztására. Szeretnénk tovább építeni a határon túli kapcsolatainkat. Országos szakmai továbbképzések és konferenciák szervezésében, megvalósításában is szívesen működnénk együtt a tehetségtanácsokkal, művészekkel, pedagógusokkal. Nagy szakmai háttérbázist jelent számunkra a Vásárhelyi László Alapfokú Művészeti Iskola, amely az idén elnyerte a Minősített Referenciaintézmény címet a művészeti nevelés és a tehetséggondozás területen. Korábbi kezdeményezéseink folytatására is nagy igény mutatkozik: a koreográfus tehetségkereső program országos szintű meghirdetése és lebonyolítása, továbbá a nyári, több műfajt megszólító tánctábor megvalósítása is sok együttműködő partner bevonását eredményezné.
Tovább folytatjuk pályázati tevékenységünket, hogy terveink megvalósításához elegendő forrást tudjunk biztosítani. Felkaroljuk a roma tehetségek támogatását, az átmenetet segítő programokat. Folytatjuk a tehetségsegítők munkájának elismerését. Mentorálni szeretnénk a közelmúltban megalakult Országos Művészeti Tehetségsegítő Tanács munkáját, segíteni a források előteremtését, hogy élővé tegyük a működésüket. A konferenciák és szakmai továbbképzések szervezésével újabb iskolákat és pedagógusokat nyerhetünk meg a tehetséggondozás ügyének.
Hosszú távon támogatni kívánjuk a tanulói kezdeményezésekre épülő, innovatív tehetségsegítő elképzeléseket.
A LIONS-LEO szervezeti együttműködés mintájára, TÉT Diáktanács létrehozása is szerepel a terveink között. A Diáktanács létrehozása többféle cél elérését szolgálja. A fiatalok ismerhetik legközelebbről, hogy kortársaiknak milyen szükségleteik és igényeik vannak, vagy milyen formában és módon lehet bevonni őket a tehetségsegítő tevékenységbe, a hálózati együttműködésbe. Sokszor nagyobb hajtóerőt jelent a kortársak elismerése, mint a felnőttek visszajelzései.
A Diáktanács program akkor lehet csak sikeres, ha komolyan vesszük kezdeményezéseiket, ha komoly célokat tűzhetnek ki maguk elé, és lehetőséget kapnak a megvalósításra is. Ezért terveink között szerepel a Diáktanács Projekt (DTP) megvalósítása, amelyben a fiatalok először megismerik a tehetséggondozó program előkészítésének és megvalósításának módszertanát, majd a diákok számára vonzó és újszerű tevékenységeken alapuló 30 órás programot dolgoznak ki. A program teljes körű megvalósítását a Diáktanács tagjai végzik, a kulcsemberek bevonásától, a beválogatás módjától kezdve a megvalósításig (egyeztetés az igazgatóval, kikérők megírása, segítők felkérése, költségvetés készítése, beszerzések, ellátás megszervezése, a program lebonyolítása, beszámoló készítése, archiválás, dokumentálás, nyilvánosság biztosítása). A szükséges anyagi forrás előteremtése a Tanács feladata, amely történhet részint önerőből, a tagok felajánlásaiból (eszközök, számítógép, ismeretátadás, segítségnyújtás, irodai eszközök), részint pedig pályázati támogatásból. A Diáktanácsba olyan fiatalok jelentkezését várjuk, akik komoly eredményeket értek el az adott művészeti ág területén, jó tanulók és vállalják az önkéntes munkát a projekt megvalósítása érdekében. Maga a projekt alkalmas arra, hogy mind a kidolgozók, mind pedig a projektben résztvevők esetében új tehetségterületet fedezzünk fel. Várható eredmények: az életre nevelés, a kreatív, újszerű formák létrehozása, a tanulói öntevékenység támogatása, amely új értéket hoz létre, és amely következtében konkrét produktum nyilvános bemutatása is megvalósul. Céljaink elérése érdekében elkezdődtek az egyeztetések.