Intézmény neve: | Vásárhelyi László Alapfokú Művészetoktatási Intézmény |
Intézmény e-mail címe: | vlami [kukac] vlami [pont] hu |
Kitöltő neve: | Demarcsek Györgyné |
1. A „Jó gyakorlat”
Megnevezése: Art-Óra Projekt
2. A tulajdonos
neve: Vásárhelyi László Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
képviselője: Demarcsek Györgyné
3. A megvalósítás helyszíne
Intézmény/intézmény-egység/feladatellátási hely: | Vásárhelyi László Alapfokú Művészetoktatási Intézmény |
Intézmény OM-azonosítója: | 100921 |
Régió: | Észak-Alföld |
Megye: | Szabolcs-Szatmár-Bereg |
Település: | Nyíregyháza |
Irányítószám: | 4400 |
Utca, házszám: | Honvéd u 41. |
Intézmény/intézmény-egység/feladatellátási hely: | Vásárhelyi László Alapfokú Művészetoktatási Intézmény |
Intézmény OM-azonosítója: | 100921 |
Régió: | Észak-Alföld |
Megye: | Szabolcs-Szatmár-Bereg |
Település: | Nagykálló |
Irányítószám: | 4320 |
Utca, házszám: | Korányi Frigyes u. 23-27 |
4. Az alkalmazási terület
- pedagógiai
- módszertani
- oktatásszervezési
- szervezetfejlesztési
- egyéb
Intézménytípus:
Korosztály: 8-18
5. Tartalmi leírás
5.1 Melyek a bemutatott jó gyakorlat céljai?
Az „Art-Óra” jó gyakorlat célja az alternatív pedagógiai módszerek közül a projektpedagógia népszerűsítése, a projektmunka elméleti és gyakorlati ismereteinek átadása a pedagógusoknak. Konkrét művészeti projekt módszertanának átadása négy művészeti ágon: zene-tánc-képző-és színművészet területeken. Produktum létrehozása és bemutatása, a gyerekek tanuláshoz fűződő viszonyulásának pozitív befolyásolása, élmény biztosítása, a személyiség sokoldalú fejlesztése, nyitott, befogadó és elfogadó attitűd kialakítása. A hagyományos oktatásszervezeti kereteken túl új oktatásszervezési módszerek és eljárások megismerése is célja a jó gyakorlatnak.
5.2 Amennyiben a „jó gyakorlat” kiemelten alkalmas arra, hogy szolgálja az áttérést a tananyagközpontú módszertanról a tanulóközpontú/gyermekközpontú pedagógiai eljárások alkalmazására, ennek eszközrendszerét konkrétan, részletesen mutassa be.
A projektoktatás, mint oktatási stratégia: „…valamely komplex téma, azaz pedagógiai projekt olyan feldolgozása, amelynek során a téma meghatározása, a munkamenet megtervezése és megszervezése, a témával való foglalkozás, a munka eredményeinek létrehozása és bemutatása a gyerekek valódi önálló (egyéni, páros, csoportos) tevékenységén alapul. A pedagógus feladata a gyerekek önállóságának helyt adni, ezt az önállóságot facilitátorként, szupervizorként, tanácsadóként segíteni.”
Az Art- Óra projekt középpontjában a tanulói tevékenység áll. A munkafolyamatokat a tanulók maguk szervezik és irányítják, ellenőrzik és értékelik. A pedagógus szerepe teljesen más, mint a hagyományos oktatási keretek között. A pedagógus sokkal közelebb tud kerülni a gyerekekhez, oldottabb légkörben és játékos módon folyik az ismeretszerzés, izgalmas és érdekes a feladat. A tanulók motivációja jelentős motorja a módszernek.
A projektoktatás kritériumai a következők:
- A kiindulópont a tanulók problémafelvető kérdése legyen, a tervezés közösen történjék.
- A projekt megoldása a tevékenységeken keresztül kapcsolódjon a valóságos helyzetekhez.
- Adjon módot individualizált munkára.
- Adjon módot csoportmunkára.
- Kidolgozása összefüggő, hosszabb időtartamra nyúljon el.
- A cél az iskolán kívüli helyzet megismerésére, vagy megváltoztatására vonatkozzék.
- Interdiszciplinaritás jellemezze.
- A pedagógusok és a tanulók egyenrangú, ám különböző kompetenciákkal rendelkező partnerekként dolgozzanak együtt.
- A tanulók önállóan döntsenek, és legyenek felelősek saját döntéseikért.
- A pedagógus vonuljon vissza stimuláló, szervező, tanácsadó funkcióba.
- A tanulók közötti kapcsolatok erősek, kommunikatívak legyenek.
5.3 Amennyiben a „jó gyakorlat” kiemelten és célzottan szolgálja valamely kompetenciaterületen, műveltségterületen a kompetencia alapú oktatás eszközrendszerének eredményes alkalmazását, ezt konkrétan, részletesen mutassa be.
A projekt műveltségterületei: művészetek
A projekt olyan kompetencia alapú oktatási módszer, amelynek során a tanulók képessé válnak az ismeretek önálló megszerzésére, a hasznos tudás kialakítására, az élményszerű feldolgozásra, az önálló szerepvállalásra, a felelősségtudat kialakítására. A projekt az esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőkészség kialakítását és fejlesztését szolgálja.
Az Art-Óra projekt az alábbi kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Kulturális kifejezés (a művészetek értő befogadásának, illetve a művészi önkifejezésnek a képessége, a kulturális élet iránt érdeklődés.)
- Személyközi, kultúrák közötti és szociális kompetenciák, a polgári kompetencia (empatikus, a másság elfogadásán alapuló készség, aktív szerepvállalásra, konstruktív problémamegoldásra, együttműködésre való képesség a magánélet, a munka, a társadalmi élet területén.)
- Vállalkozás képessége (a tervek megvalósításának képessége; a kreativitáson, kockázatvállaláson, projektek megtervezésének és végigvezetésének képességén alapul) Anyanyelvi kommunikáció. Verbális, nonverbális és metakommunikáció
5.4 Amennyiben a „jó gyakorlat” kiemelten és célzottan szolgálja a gyermekek, szülők egyenlő hozzáférését a minőségi neveléshez, oktatáshoz, továbbá a sikeres együttnevelést, ezt konkrétan, részletesen mutassa be.
Az egyenlő hozzáférés az esélyegyenlőség biztosítása a projekt kiemelt feladata. A projekt lehetőséget biztosít a hátrányos helyzetű tanulók bevonására is. A projekt bemutatása nyilvános, amelyen a szülők is részt vesznek. A részvétel azonban nem a szokványos módon a passzív szemlélő módján történik, hanem interaktív módon. A szülők cselekvő részeseivé válnak a bemutatónak. Az eligazodást térkép segíti. A projekt jelentősen hozzájárul az együtt nevelés megvalósításához, hiszen a szülői aktivitás valódi együttműködést hoz létre, valamint igazi megélt közös örömforrást eredményez.
5.5 Itt sorolja fel és röviden támassza alá, milyen hatások, eredmények várhatók a gyakorlat alkalmazásától. Itt a felhasználó számára kell megjeleníteni az adaptáció pedagógiai hasznát.
A projektmódszer hatékonyan fejleszti:
- Problémamegoldó képességet
- Kommunikációs képességet
- Kreativitást
- Manuális készséget
- Szakmai (művészeti) ismereteket
- Önismeretet
- Absztrakt gondolkodást
- Összefüggések felismerését
Létrejön egy produktum, amelyet nyilvánosan mutatnak be a gyerekek. Minden munkafázist a gyerekek végeznek, beleértve a bemutató megszervezését is.
A projekt legnagyobb eredménye, hogy jelentős változást eredményez a gyerekek tanuláshoz való viszonyulásában! A tanulási folyamat azonosul az élmény és öröm fogalmával.
Olyan tehetségterületekre is fény derül, amely korábban nem volt nyilvánvaló. A gyerekek közül olyanok is sikerélményhez jutottak, akik korábban nem tudtak érvényesülni, megmutatkozni.
5.6 Annak összefoglaló leírását várjuk, hogyan alakult ki, milyen fázisai voltak a „jó gyakorlat” kifejlesztésének. Ez a leírás a felhasználó számára láthatóvá teszi az innováció alkalmazásakor várható feladatokat, segíthet az adaptációs munka tervezésében.
Előkészítés szakasza
Elsőként a pedagógusok ismerkedtek meg a projekt módszer elméletével és gyakorlatával. Ennek módja továbbképzésen való részvétel volt.
Kisebb projektek megvalósítása a gyerekekkel: minden szakterületen.
Az „Art-Óra” Projekt menete:
A témakör meghirdetése: óra- idő témaköre
A projekt címe: „Art-Óra”
Beválogatás a projektbe: jelentkezés útján
Tehetségazonosítás: Renzulli- tehetségmodell alapján pszichológus végezte. A mérési adatok a projektben résztvevő pedagógusok munkáját segítette az egyéni fejlesztések kidolgozásában a differenciálás megtervezésében, a csoportok kialakításában.
Tényfeltárás: megfigyelés, felmérés, gyűjtés, könyvtár, internet, oktatás: rávezető feladatok (diákok bevonása)
Minden művészeti területen kutatómunka kezdődött az idő és az óra témakörében.
A gyűjtött anyagokat a gyerekek bemutatták egymásnak.
Probléma megfogalmazása: a gyűjtött ismeretek és a személyes élmények és vélemények alapján a probléma megfogalmazása következett:
Az idő, amely a legdrágább, amely pótolhatatlan, amely korunk emberének e legnagyobb problémát okozza, az idő amelyből mindig kevés van, amit nehéz beosztani, amely olyan tempóban szalad amikor nem kellene és iszonyúan vánszorog, amikor ezt nem szeretnénk. Az idő problémája a létezésünk problémája is
Brainstorming: művészeti áganként és csoportonként történt. A közösségek, művészeti csoportok kialakították azt a sajátos mondanivalót és megválasztották azt a kifejezési formát, amellyel a leginkább azonosulni tudtak.
Megoldások racionalizálása: csoport, páros és egyéni feladatok meghatározása a kompetenciák számbavétele, az érdeklődési területek feltérképezése, a konkrét cél megfogalmazása feladatonként, eszköz és anyagigény felmérése
Elfogadtatás: az intézményvezetés támogatásának elnyerése, a projekt feltételeinek biztosítása
Tervezés (vázlat, tervek, időterv, határidők)
Kivitelezés, produktum létrehozása: elsőször művészeti áganként, majd a művészeti ágak együttműködésén alapuló performance létrehozása
Prezentáció (nyílt bemutató): összművészeti performance létrehozása, a produktumok bemutatása, meghívott vendég közreműködők felkérése, szakértők meghívása
Értékelés: ön-és társértékelés, a projektvezető pedagógusok értékelése, külső szakértő értékelése
5.7 Azt kell bemutatni, hogy milyen jellemző körülmények esetén (a tanulócsoportok összetevői, az együttműködő partnerek összetétele, települési, térségi jellemzők, a szervezeti működés sajátosságai stb.) működőképes az ajánlott jó gyakorlat.
A jó gyakorlatot megvalósíthatja egy intézmény egy adott helyen, de megvalósulhat több telephely bevonásával is. A tanulók életkora 10-18 év, azaz általános és középiskolás tanulók egyaránt bevonhatók a projektbe.
Több telephely együttműködése esetén a szakmai konzultációt és a gyerekek együttműködésének színterét egy központi helyen biztosítani kell. Biztosítani kell továbbá olyan helyszínt is, ahol a négy művészeti ág produktumainak bemutatására alkalmas tér rendelkezésre áll. Ajánlott művészeti iskolák számára, de művészeti tárgyakat tanító pedagógusok kezdeményezésére általános vagy középiskolában is megvalósítható a projekt.
A tanulói motiváció alapvető a projekt sikerességét tekintve, ezért fontos, hogy a tanulók önként vegyenek részt a projektben.
A projekt csak akkor valósítható meg, ha az intézményvezető, fenntartó támogatja: biztosítja a megfelelő időkeretet (minimum 30 óra) a helyszínt és az anyagi feltételeket. Mindezeket tisztázni kell a projekt elkezdése előtt. Át kell gondolni, hogy a nevelőtestületen belül milyen szakterületen dolgozó pedagógusok vonhatók be a projektbe (szaktanárok, számítógépes szakember) illetve milyen külső szakemberek bevonása szükséges.
5.8 Mitől tekinthető újszerűnek, egyedinek az itt leírt jó gyakorlat? Abban az esetben is, ha adaptációs feladat előzte meg annak intézménybeli létrejöttét (pl. HEFOP programok alkalmazása).
Összművészeti jellege miatt egyedi a projekt. A különböző művészeti ágak által megfogalmazott gondolatok találkozási pontjai közös alkotások létrehozását eredményezi, valamint új tehetségterület feltárását segítti elő. Lehetőséget teremt a kapcsolatok kiépítésére, a hálózatépítésre, külső együttműködési formák létrehozására, más művészeti terület megismerésére. Fejlesztő módon hat a pedagógusokra és a gyerekekre egyaránt. Megismerik egymás művészeti területét, a tevékenység összetettségét és nehézségét, megismerik a különböző művészi kifejezőeszközöket, még jobban tisztelik egymás tevékenységét.
5.9 Hogyan lehet ellenőrizni és értékelni a megvalósulás gyakorlatában a működés eredményességét?
A módszer magában foglalja a folyamatos ön- és társértékelést a folyamatos visszacsatolást, a visszajelzések alapján történő módosítást. A személyiségfejlesztés eredményei hosszútávon mérhető eredmények, amely tetten érhető az életminőség változásban, a személyes önmegvalósításban. Az eredményesség konkrétan mérhető a gyerekek által létrehozott produktum nyílt bemutatásakor. A bemutatóra szülőket, ismerősöket, pedagógusokat, a projektben érintett szakembereket és külső szakértőket egyaránt meghívunk. A belső és külső értékelés egyaránt az eredményesség mérőeszköze. Az elégedettséget kérdőíven is mérhetjük.Az egyéni fejlődést önkontrollos hatásvizsgálattal mérjük. Az iskolán kívüli környezet jelentősen növeli a projekt hatékonyságát.
6. Referenciák
kipróbált és továbbfejlesztett
Nevezze meg az alkalmazás során bizonyított referenciákat! Kérjük, jelöljön meg az intézményhasználók elégedettségét igazoló, közvetlenül a jó gyakorlatra vonatkozó, utaló referenciákat. Ilyenek lehetnek például méltató, elégedettséget igazoló dokumentumok, vagy könyv,tanulmány stb.) .Mutassa be (legfeljebb egyoldalas terjedelemben) a hasznosulás meggyőző tapasztalatait!
Referenciák
Az Oktatásért Közalapítvány által szervezett Oktatásért Konferencián pályázat formájában jelentkeztünk Work-shop megtartására, amelyben szerepelt a projektmódszer népszerűsítése. (2010. november 14.) A projektvezető akkreditált továbbképzés formájában szervezett 120 órás továbbképzés néptánc pedagógusok számára, amelynek keretében megismerkedtek a pedagógusok a projektmódszerrel is úgy, hogy maguk hoztak létre projektet. A továbbképzés akkreditációs száma: OKM–3/53/2008
A Művészetekkel a Tehetségekért Országos Konferencián (2011. január 29.) valamint az Első Európa Tehetségnapon ( 2011. április 9.) a projektvezető bemutatta a Vásárhelyi Tehetségpont tevékenységét, többek között az „Art-Óra” projektet.
Hasznosulás
- A komplexitás lehetősége (szimultán hatású, vagyis egyidejűleg több oktatási, nevelési cél megvalósítását is szolgálja)
- Koncentrációs, integrációs lehetőség (kapcsolódó műveltségterületek elsősorban a történelem, irodalom, társművészetek)
- Élmény, az élményszerű feldolgozás (vizuális élmény átadása, az élményképesség elsajátítása korábban is központi helyen)
- A modern művészetben, sok esetben a művészek alkotási módszerei hasonló metódussal írhatók le.
- Tanítás helyett tanulás
- Tantárgycentrikusság helyett problémacentrikusság
- A tanár nem tanít, hanem inspirál, segít, tanácsot ad, ösztönöz
- Lineáris ismeretátadás helyett az összefüggéseket tárja fel
- Multidiszciplináris
- Szocializál
7. Humán-erőforrás igény
Itt fejtse ki részletesen, milyen humán-erőforrás igény szükséges a sikeres adaptációhoz a jó gyakorlatot átvevő intézmény számára. Szükséges-e például pedagógiai asszisztens, rendszergazda, fejlesztő pedagógus, gyógypedagógus együttműködése, és/vagy megemelt óraszám tanulócsoport vagy pedagógus számára, illetve egyéb személyi feltételek.
Projektpedagógiában jártas pedagógusok művészeti területenként minimum 3 fő.
1 fő projektvezető valamelyik művészeti területről
Külső szakértő
Az adaptációhoz, a fenntartáshoz szükséges eszközigény: Itt adhatja meg a „jó gyakorlat” egyedi egyközigényét. (Például: játékok, info-kommunikációs eszközök, taneszközök, berendezések stb.)
A képzőművészeti tárgyak elkészítéséhez rajzeszközök, művész kellékek, formázó eszközök (stb)
A táncművészeti bemutatóhoz zenekari kíséret, vagy zenei felvétel, színpadi viselet, vagy jelmez.
A színművészeti bemutatóhoz: maszk, hangbejátszás
9. Az átvételéhez szükséges költségek típusai
- Know how ára
- Hospitálás, helyszíni tapasztalatszerzés
- Utazás
- Mentorálás, az adaptációs folyamatba ágyazott felkészítés
- Vezetői és/vagy pedagógus-képzés, továbbképzés
- Kiadvány, DVD, CD
10. Az átadás-átvétel költségterve
A leírt „jó gyakorlat” költségtípusok szerinti bekerülési költsége, amely nem tartalmazza az adaptációhoz, fenntartáshoz szükséges eszközigény költségét. A megadott összegek modulárisan is kalkulálhatók, ha szakmai szempontból az indokolt. Az alapmodul költségének azonban a „jó gyakorlat” biztonságos átvételéhez szükséges alapvető átadási költségeket tartalmaznia kell. Fel kell tehát sorolni azokat az öszetartozó, egymástól elválaszthatatlan költségelemeket, amelyek az átvétel sikeréhez nélkülözhetetlenek.
Know how ára | 50.000 Ft amely tartalmazza a program leírását és segédanyagokat |
Hospitálás | 50.000 Ft/fő amely szükséges a gyakorlati megvalósításhoz |
Továbbképzés | 100.000 Ft/fő amely szükséges a projekt módszer elsajátításához kiadvány a projekt szakmai anyagai |
Utazás: | változó költség |
11. Kapcsolattartó személy
Neve: Demarcsek Györgyné
Beosztása: igazgató
Postacíme: 4400 Nyíregyháza, Nádor u. 54c 1/10
Telefonszáma: 42506520
Mobiltelefon száma: 309136480
E-mail címe: demarcsek@freemail.hu