2014.06.14-én lezárult Érpatakon a Szent István Hagyományőrző Általános Iskolában a Nemzeti Tehetség Program és a Vásárhelyi László Alapfokú Művészeti Iskola „Kethano Drom-Közös Út – Integrációs Összművészeti Projektje. A 60órás pályázat célja bemutatni és megértetni a tanulókkal, hogy a roma és magyar kultúra kiegészítik egymást, egyik a másikból táplálkozik, nem összeférhetetlenek, hanem összetartozóak. Ennek megértéséhez nyújtott segítséget a projekt.
A projektzáró kiállításon, előadáson bemutattuk a roma és nem roma származású érdeklődőknek a 60 óra alatt elért eredményeket, a meghívott díszvendégeknek és szülőknek. A meghívottak közt jelen volt Arató Miklósné, a roma kultúrában jártas szakember, Gagna Melinda, a Szent István Hagyományőrző Általános Iskola intézményvezetője, és Orgován Zoltán az érpataki Kisebbségi Önkormányzat elnöke. A műsort a Vásárhelyi László Alapfokú Művészeti Iskola igazgatónőjének és igazgató helyettesének, Demarcsek Györgyné és Demarcsek György tánca nyitotta, akiknek a talp alá valót a Bódi Família Cigány Együttes és a Görice Zenekar húzta. A megnyitót a Frottázs és Hajlika csoport bemutatója követte, akik közös táncházba invitálták a vendégeket.
A képzőművészeti foglalkozások keretein belül megismerkedtek a népi/etnikai kultúra mintakincsével és színvilágával, a színek, színpárok jelentéstartalmával, a monda- és hitvilággal, valamint azok jellegzetes alakjaival. A roma és magyar motívumkincsek összehasonlítása is nagy szerepet játszik a programban, legalább annyira, mint a különböző jelek jelképek megismerése és összehasonlítása. A dramatikus játékok a kultúra és a hovatartozás megismerésében, elfogadásában segítettek, ráadásul az eljátszott szituációk remek lehetőséget adtak a konfliktus és agressziókezelés elsajátítására.
A roma kultúráról a legtöbb embernek elsősorban a tánc és a zene jut eszébe, nem véletlenül, hiszen egész életüket átszövi a muzsika és az ezzel járó utánozhatatlan mozgáskultúra és ének. A program célja volt megismertetni és lehetőleg megszerettetni az autentikus cigány zenét, táncot és éneket, mégpedig úgy, hogy mélyebb aspektusaiból közelítjük azt meg. A hangszerek, népviseletek ki- és felpróbálása közelebb hozza a cigányság kultúráját, mint egy egyszerű zenehallgatás, ezért a projekt megvalósítása alatt két alkalommal is szerét ejtettük egy kis táncházasdinak, melyen keresztül a tanulók megismerkedhetnek a különböző táncokkal, és a zenészekkel, valamint kipróbálhatták hangszereiket.