A „jó gyakorlat” adaptációs terve
1. A „jó gyakorlat” címe
„Civakod-Óra”
konfliktuskezelést fejlesztő módszerek az iskolában
2. Célcsoport(ok)
általános iskola alsó-felső tagozat, középiskola
3. A „jó gyakorlat” készítője/i, elérhetőségei
Oláh Gabriella
olah.gabriella@citromail.hu
tel: 06 (20) 239-5395
4. Referenciák
4.1 A „jó gyakorlat” referenciái
Fontos, hogy az iskola az elméleti ismeretek átadásán túlmenően, az „életre nevelés” részeként, a tanulók személyiségfejlesztésére is megfelelő hangsúlyt helyezzen.
Ennek kiemelt része a hatékony kommunikáció és a problémamegoldás mellet a konfliktuskezelés is, amelyek együtt képezhetik a sikeres önmegvalósítás feltételét.
4.2 A humán erőforrás bemutatása
Több mint 10 éves tapasztalattal rendelkező gyermek szakpszichológus vagyok, aki munkája nagy részében tanulási, beilleszkedési zavarral küzdő gyerekeknek, szüleiknek és pedagógusaiknak nyújt segítséget. Számos alkalommal tartottam kommunikáció-, személyiségfejlesztő-, csapatépítő és a konfliktusmegoldó készséget fejlesztő tréninget gyerekeknek, főiskolai hallgatóknak, pedagógusoknak. Emellett elméleti-és gyakorlati órákat is tartok főiskolai, szakiskolai képzéseken.
5. Az adaptálás célja
5.1 Általános célok
A tanulók szociális kompetenciájának, valamint érzelmi intelligenciájának megfelelő szintű fejlettsége elengedhetetlen a sikeres társas kapcsolatok kialakításához és fenntartásához. Ehhez egyaránt szükséges a hatékony kommunikáció, a problémamegoldás, és a konfliktuskezelés technikájának gyakorlása, valamint ezen készségek alapját képező reális önismeret, az önbizalom és az empátia fejlesztése.
5.2 Konkrét célok
A „Civakod-Óra” egy adott tanulócsoportra, osztályközösségre szabott hatékony konfliktuskezelési tréningprogram, amelyet a pszichológus szakember és az osztályfőnök, ill. pedagógus (a tréningmódszer elsajátítója) állít össze a megvalósítani kívánt célok, és a tanulók életkorának tükrében.
A szakember az elméleti ismeretek átadása mellett összeállít egy meghatározott időintervallumra és tanulócsoportra vonatkozó programot, amelynek módszertanát átadja a tréninget megvalósítani kívánó pedagógus(ok)nak.
6. Várt eredmények
Szakmai: A tanulók szociális kompetenciájának fejlődése (hatékony kommunikáció, önérvényesítés, empátia, önismeret, konfliktuskezelés, önkontroll, érzelmi intelligencia stb.)
Pedagógiai: A közösségi nevelés hatékony eleméként erősíti csapatszellem kialakulását, a különböző csoportok együttműködési képességét.
Intézményi: Ez a gyakorlat teljesebbé, színesebbé, és sikeresebbé teszi az intézmény komplex nevelési programját, újabb területet bevonva az életre való, használható ismeretek elsajátításának területén.
7. Megvalósítandó tevékenységek
az első tevékenység a személyes találkozó és tájékoztatás, célok meghatározása
az adott tanulócsoportra szabott tréningprogram összeállítása,
a tréning elméleti ismereteinek és módszertanának átadása
szupervízió
értékelés, …
8. Az átadás-átvétel folyamatszabályozása
- 1. megrendelő a „jó gyakorlat” adaptációjáról (aláírt/szkennelt is lehet) – igazgató
- három héten belül, telefonon egyeztetett időpontban személyes találkozó a jó gyakorlat átadójával és az igazgatóval a VLAMI irodájában
- szerződéskötés: az igények felmérése, az átadás folyamatának, ütemtervének rögzítése, a költségvetés elfogadása: aláírásra jogosult, vagy meghatalmazott személy – igazgató – mentor (VLAMI-iroda) (szerződés)
- a „jó gyakorlat” bemutatása: csatos portfólió alapján (átadás-átvétel) átvevő-mentor
- a „jó gyakorlat” gyakorlati tevékenységei: a tevékenységi formának megfelelő helyszíneken és alkalommal (jelenléti ív, elégedettségi kérdőív, véleményező lap a mentor részéről) átvevő- mentor
- a jó gyakorlat megvalósítása: az adaptáló intézményben: a tevékenységi formának megfelelő helyszíneken és alkalommal (jelenléti ív, véleményező lap) átvevő-mentor
- az adaptáció eredményének bemutatása az adaptáló intézményben: átvevő- mentor (fotódokumentáció, szakmai értékelés)
- utókövetés: értékelés, szakmai tanácsadás, visszacsatolás, a módszer beépülése a tanmenetbe (jelenléti ív)
- teljesítésigazolás, kifizetés
- nyomon követés: szakmai segítségnyújtás (telefonos, e-mail-es megkeresések, személyes találkozók)
9. A megvalósítás időtartama és ütemezése
A portfólió ismertetése: 1×45 perc
A módszer ismertetése, további lehetőségeinek feltárása: 2×45 perc
Az adott tanulócsoport, osztályközösség megismerése, célok megfogalmazása: 1×45 perc
Az adott tanulócsoportra vonatkozó tréningprogram összeállítása: 3×45 perc
Rövid elméleti áttekintés, a tréningnek, mint sajátos módszernek az ismertetése (keretek, csoportszabályok, csoportvezetés, visszajelzések stb.): 3×45 perc
A konkrét tréningprogram átadás, módszertani megbeszélés: 3×45 perc
Szupervízió a csoportvezetés során (igény szerint, de legalább 2×45 perc)
10. Erőforrások
10.1 Személyi feltételek, kompetenciák
pedagógusok, pszichológus, szülők hozzájárulása
10.2 Tárgyi feltételek
megfelelő nagyságú terem, eszközök (pl. papír, íróeszköz, tábla, karton, olló, ragasztó, labda, kötél stb.)
11. Költségvetés (vázlatos) – a táblázat szabadon bővíthető új sorokkal
Megnevezés | Tervezett összeg |
---|---|
Know how (programleírás, segédanyagok) | 40.000 Ft |
Helyszíni tapasztalatszerzés: lebontva tevékenységekre és óraszámokra | Ft/15 óra / óradíj: 10.000,- (150.000 Ft) |
Mentorálás, utókövetés az adaptációs folyamatba ágyazott felkészítés | 50.000 Ft, amely tartalmazza az útiköltséget is. |
egyéb költségek (eszköz, anyag, díszlet, hangszer stb.) | az átadáshoz szükséges eszközök és a gyakorlati megvalósításhoz szükséges átadandó anyagok beszerzésének költsége: 10.000 Ft |
12. Az értékelés módszerei és eszközei
az átadás során a vevő elégedettségi kérdőívet tölt ki
a mentor pedig véleményező lapot, amiben leírja az átvevő aktivitását, teljesítményét
mindkét dokumentum a szerződés részét képezi
13. Tapasztalatok átadása, a projekt eredményeinek továbbhasznosulása
A „jó gyakorlat” átvétele és megvalósítása után az átvevő pedagógusok és a gyakorlatban részvevő diákok konfliktuskezelő módszertárának bővülése, az osztályfőnöki munka hatékonyabbá tétele, a tanulók személyiségfejlődése és ezáltal az iskola légkörének javulása várható.
14. Kockázatok
Fegyelem, figyelem, érdeklődés fenntartása – ha a tanulók nem motiváltak és együttműködőek, kevés eredmény várható az átvevő pedagógus részéről elkötelezettség, nyitottság, elfogadó attitűdszükséges, ennek hiányában eredménytelen lesz a program.