Célcsoport(ok)
A tehetségazonosításba bevont tanulók tervezett száma: 20-50 fő
A programba beválogatott tanulók tervezett száma: 15-30 fő
Korosztály: 10 – 13 éves tanulók
A „jó gyakorlat” készítője/i, elérhetőségei
Rozman Béla, a program kidolgozója, tel: +36 30/7464 150, e-mail: rozmanbela@t-online.hu
Nagyné Czikó Julianna, a program megvalósítója
Sipos Boglárka, a program megvalósítója
VLAMI e-mail: vlami@vlami.hu
tel: 06-42/506 520
Referenciák
A „jó gyakorlat” referenciái
A programot megvalósítottuk 2011/12-es tanévben. Az alábbi területeken értünk el eredményeket:
- a résztvevő gyerekek képességeinek feltárása és intenzív fejlesztése
- személyiségfejlesztés
- szociális hátrányok csökkentése
- szabálytudat kialakítása
- az etnikai öntudat felébresztése, identitásvállalás
- önismeret erősítése
- erősödött tanulási motivációjuk
- sikerélmény biztosítása
- esélyteremtő környezet kialakítása
A humán erőforrás bemutatása
Rozman Béla – képzőművész-tanár, tagintézmény vezető
Tel: +36/30/74 64 150
Email: rozmanbela@t-online.hu; brozman@freemail.hu
rajz-földrajz szakos tanár, közoktatási vezető
okleveles vizuális- és környezetkultúra tanár
tanügy igazgatási és alapfokú művészetoktatási szakértő
Nagyné Czikó Julianna – tanító, inkluzív nevelés mestertanár, IPR szaktanácsadó, szövegértés – szövegalkotás 1-4. évfolyam kompetencia területi mentor, közoktatási szakértő. Mindennapos nevelő – oktató munkájához cigány népismereti tanmenetet, foglalkozás vázlatokat készít.
Sipos Boglárka – rajz, vizuális kommunikáció szakos tanár
Az adaptálás célja
Általános célok
A program segítséget nyújt olyan hátrányos helyzetű tanulókkal foglalkozó iskoláknak, csoportoknak, akik kitörési lehetőséget keresnek a tanulóik számára a komplex művészeti tehetséggondozás segítségével. Persze nem feltétel a hátrányos helyzet. A programunkat kipróbáltuk és eredményesen alkalmaztuk eltérő alapképességekkel rendelkező csoportokban is.
Elképzelésünk szerint a célcsoport az életkorából, sajátosságaikból fakadó tulajdonságaikat, mint kíváncsiság, intenzív érzelmi kötődések, spontán tanulási vágy, sok energia, színes fantázia, sokrétű érdeklődés fel: kívánjuk használni, mint motivációt. Munkánk során a cél a sokféleség, a személyes kompetenciák fejlesztése: én tudatosság, önszabályozás (önkontroll, lelkiismeretesség, alkalmazkodás), fejlesztése, helyes (szociális és személyes) értékrend alakítása, a társakkal való együttműködés és a tőlük való tanulás lehetőségének fejlesztése, biztosítása. A verbális és nem verbális kommunikációs készségek és rendszerek fejlesztése, a megvitatás, megosztás, kicserélés a tapasztalásokban és elképzelésekben. Motiváltság, optimizmus, kezdeményezőkészség. A gyermek erős oldalának támogatása, gyenge oldalainak fejlesztése. Kompetencia-alapú művészetoktatás.
A művészetoktatás kompetenciái: Kreativitás, problémaérzékenység és megoldás, alkotói vagy munkafolyamat megszervezése, döntésképesség, innováció.
- a tanulók erős oldalának támogatása és gyönge oldalának kiegyenlítése
- tantárgyi integráció, interdiszciplinitás
Konkrét célok
- vizuális képi világ fejlesztése
- dramatizálás
- vizuális és dramatikus elemek ötvözése
- képzelet, fantázia fejlesztése
- absztrakt gondolkodás fejlesztése
- közösségfejlesztés
- feladatvállalás kialakítása
- a tanulók önismereti, személyközi és kultúrális kompetenciájának fejlesztése
- a kapcsolatteremtési képesség és identitás erősítése, előítéles attitude csökkentése
Várt eredmények (produktumok, hatások, stb.)
A célcsoport életkori szakaszában szélesednek a gyermekek társas társadalmi tapasztalatai. Figyelmük mindinkább a társak felé fordul. Rendkívül fontossá válik számukra a kortárs csoporthoz tartozás. Ez a csoportalakítás időszaka. Egyre önállóbbak, megindul a szülőkről, felnőttekről történő érzelmi leválás. A saját családjukban őket már felnőttként kezelik. A szabályok nélküli magatartás már ebben az életkorban is jelentkezik a roma tanulóknál. Ezért a programra hárul az a feladat is, hogy pedagógiai eszközökkel segítsen megakadályozni a deviáns személyiség kialakulását. Kialakul az egyéni érdeklődési irány. A gyermekek közlési vágya erős. Sokat és szívesen beszélnek. Fontos, hogy legyen alkalmuk élményeikről beszámolni. Ezt segítik a drámajátékok, mellyel egyúttal megismerkednek saját kultúrájukkal is.
A roma történelem, a szokások, a hagyományok megismerésével, elmélyítésével erősödik a tanulók identitása. Fejlődnek szociális készségeik, képességeik a tevékenységi formák során.
Erősségeik fejlesztésével, tehetségük kibontakoztatásával nő önbizalmuk. Sikerélményhez juttatásukkal erősödik tanulási motivációjuk, nő kitartásuk. Mindezekkel segíthető a felnőtt élet alapjainak lerakása, az eredményes társadalmi integráció elősegítése.
Megvalósítandó tevékenységek
- az első kapcsolatfelvétel: javasoljuk a program kidolgozójával a mailben illetve telefonos egyeztetést
- az első tevékenység a személyes találkozó: személyes konzultáció a program ismertetése, eredményeink bemutatása
- portfólió átadása: a dokumentáció átadása, a program részletes adaptálása a megvalósító intézményre (közös munka)
- a program beindítása: a megvalósító intézménymunkáját segítik az átadók (személyes jelenlét egyeztetés után)
- a program zárása: közös értékelés, dokumentálás
Az átadás-átvétel folyamatszabályozása
- szerződéskötés
- a „jó gyakorlat” bemutatása: csatos portfólió alapján (átadás-átvétel)
- a jó gyakorlat megvalósításának részletezése: az adaptáló intézményben: a tevékenységi formának megfelelő helyszíneken és alkalommal
- az adaptáció eredményének bemutatása az adaptáló intézményben: (fotódokumentáció, szakmai értékelés)
- követés: értékelés, szakmai tanácsadás, visszacsatolás, a módszer beépülése
- kifizetés folyamatosan a teljesítésigazolásokkal párhuzamosa
- nyomon követés: szakmai segítségnyújtás (telefonos, e-mail-es megkeresések, személyes találkozók)
A megvalósítás időtartama és ütemezése
A kapcsolat felvétel után egyeztetett időpontokkal és határidőkkel.
Erőforrások
Személyi feltételek, kompetenciák
Az osztályban, csoportban dolgozó magyar, ének, rajz szakos pedagógusok, tanítók és segítők együttműködése szükséges. Iskolában roma asszisztens, gyógypedagógus vagy fejlesztő pedagógus közreműködése is segítséget jelent a megvalósításban, de nem feltétele a program megvalósításának.
Megfelelő attitűd szükséges hozzá.
Szükséges eszközök:
- IKT eszközök,
- bábok,
- roma irodalom,
- szakkönyvek, segédanyagok a pedagógusoknak,
- fejlesztő játékok,
- autentikus zene,
- internet elérhetőség,
- a gyerekek taneszközei (festék, ecset, rajztábla stb.).
Költségvetés
Megnevezés | Tervezett összeg |
---|---|
Know how (programleírás, segédanyagok) | 50.000 Ft |
Hospitálás, helyszíni tapasztalatszerzés: lebontva tevékenységekre és óraszámokra! | 15 óra, 150.000 Ft |
Mentorálás, az adaptációs folyamatba ágyazott felkészítés | 40.000 Ft |
Eszköz, anyag | 10.000 Ft |
Az értékelés módszerei és eszközei
Az átadás során a vevő elégedettségi kérdőívet tölt ki, a mentor pedig véleményező lapot, amiben leírja az átvevő aktivitását, teljesítményét.
Mindkét dokumentum a szerződés részét képezi
Tapasztalatok átadása, a projekt eredményeinek továbbhasznosulása (az adaptáció után)
Beépülése az iskola programjába, az egyéni tanmenetbe